13 / 15
Welke knelpunten ervaren en verwachten werkgevers in het personeelsbeleid?
De helft van de organisaties ervaart knelpunten in het aantrekken van nieuw personeel. De druk op de zorg was in 2020 vanwege de coronacrisis erg hoog en organisaties in de zorg ervaren meer knelpunten dan werkgevers in andere sectoren. Sommige sectoren, zoals de sector handel, horeca en reparatie en de overige dienstverleningssector (waar zowel een groot deel van de cultuursector als kappers onder vallen), werden hard getroffen door de coronacrisis (zie Welke invloed had de 1e fase van de coronapandemie op de omzet en het personeelsbestand?). Zij hadden wel recht op NOW-steun die hen moest helpen bij het in dienst houden van hun werknemers. Werkgevers in deze sectoren ervaarden echter ongeveer even vaak knelpunten als werkgevers in andere sectoren.
De economische conjunctuur speelt over het algemeen een grote rol in de knelpunten in het personeelsbeleid. Zo ervaren organisaties eerder problemen in het aantrekken van nieuw personeel als het economisch goed gaat. In een recessie hebben organisaties juist te maken met knelpunten in het afstoten van overtollig personeel.
Aantrekken van nieuw personeel het meest genoemde knelpunt
Net als 2 jaar eerder was het knelpunt waar de meeste werkgevers in 2020 tegenaan liepen het aantrekken van nieuw personeel. De helft van de werkgevers heeft matige (25%) of zelfs grote uitdagingen (ook 25%) bij het aannemen van nieuw personeel. Dit speelt het meest bij werkgevers in de bouw, het onderwijs, de zorg en de industrie en landbouw. In de transportsector en de sector handel, horeca en reparatie ervaart twee derde van de werkgevers juist geen knelpunten bij het aannemen van nieuwe werknemers. Het beheersen van de werkdruk en de hoge loonkosten worden beide door ongeveer 4 op de 10 organisaties als uitdagingen van het personeelsbeleid gezien. Over de hele linie ervaren grotere organisaties vaker (matige) knelpunten rondom het personeelsbeleid dan kleinere organisaties.
Figuur 1Ervaren knelpunten in het personeelsbeleid in 2020
totaal | |||
---|---|---|---|
groot probleem | matig probleem | geen probleem | |
inzet personeel | |||
aantrekken van nieuw personeel | 24 | 25 | 51 |
onvoldoende beschikbaar personeel agv verlof/vakantie | 4 | 21 | 75 |
het afstoten van overtollig personeel | 2 | 11 | 87 |
het vasthouden van personeel | 6 | 16 | 78 |
kwalificaties personeel | |||
vertrek goede arbeidskrachten door pensionering | 3 | 9 | 88 |
ontoereikende kwalificaties van personeel | 5 | 18 | 77 |
niet voldoende breed inzetbaar zijn van personeel | 5 | 19 | 76 |
lage productiviteit van het personeel | 3 | 14 | 84 |
werkdruk, ziekte en loonkosten | |||
beheersing van de werkdruk | 11 | 30 | 59 |
hoge loonkosten | 11 | 29 | 60 |
ziekteverzuim of WIA-instroom | 12 | 22 | 67 |
industrie en landbouw | |||
groot probleem | matig probleem | geen probleem | |
inzet personeel | |||
aantrekken van nieuw personeel | 32 | 24 | 44 |
onvoldoende beschikbaar personeel agv verlof/vakantie | 4 | 21 | 75 |
afstoten van overtollig personeel | 5 | 13 | 83 |
vasthouden van personeel | 2 | 17 | 82 |
kwalificaties personeel | |||
vertrek goede arbeidskrachten door pensionering | 2 | 11 | 88 |
ontoereikende kwalificaties van personeel | 10 | 23 | 67 |
niet voldoende breed inzetbaar zijn van personeel | 5 | 19 | 76 |
lage productiviteit van het personeel | 5 | 12 | 84 |
werkdruk, ziekte en loonkosten | |||
beheersing van de werkdruk | 8 | 29 | 63 |
hoge loonkosten | 13 | 36 | 52 |
ziekteverzuim of WIA-instroom | 19 | 20 | 61 |
bouwnijverheid | |||
groot probleem | matig probleem | geen probleem | |
inzet personeel | |||
aantrekken van nieuw personeel | 35 | 28 | 37 |
onvoldoende beschikbaar personeel agv verlof/vakantie | 3 | 22 | 76 |
afstoten van overtollig personeel | 0 | 8 | 92 |
vasthouden van personeel | 2 | 10 | 88 |
kwalificaties personeel | |||
vertrek goede arbeidskrachten door pensionering | 3 | 11 | 86 |
ontoereikende kwalificaties van personeel | 3 | 25 | 72 |
niet voldoende breed inzetbaar zijn van personeel | 2 | 17 | 81 |
lage productiviteit van het personeel | 4 | 9 | 87 |
werkdruk, ziekte en loonkosten | |||
beheersing van de werkdruk | 9 | 41 | 50 |
hoge loonkosten | 12 | 30 | 59 |
ziekteverzuim of WIA-instroom | 8 | 19 | 73 |
handel, horeca, reparatie | |||
groot probleem | matig probleem | geen probleem | |
inzet personeel | |||
aantrekken van nieuw personeel | 17 | 20 | 62 |
onvoldoende beschikbaar personeel agv verlof/vakantie | 2 | 19 | 79 |
afstoten van overtollig personeel | 2 | 14 | 84 |
vasthouden van personeel | 7 | 16 | 77 |
kwalificaties personeel | |||
vertrek goede arbeidskrachten door pensionering | 2 | 8 | 91 |
ontoereikende kwalificaties van personeel | 4 | 15 | 80 |
niet voldoende breed inzetbaar zijn van personeel | 4 | 16 | 80 |
lage productiviteit van het personeel | 3 | 15 | 83 |
werkdruk, ziekte en loonkosten | |||
beheersing van de werkdruk | 6 | 25 | 70 |
hoge loonkosten | 9 | 28 | 63 |
ziekteverzuim of WIA-instroom | 6 | 20 | 74 |
transport | |||
groot probleem | matig probleem | geen probleem | |
inzet personeel | |||
inzet personeel | |||
aantrekken van nieuw personeel | 15 | 17 | 68 |
onvoldoende beschikbaar personeel agv verlof/vakantie | 3 | 15 | 83 |
afstoten van overtollig personeel | 5 | 8 | 87 |
vasthouden van personeel | 6 | 10 | 84 |
kwalificaties personeel | |||
vertrek goede arbeidskrachten door pensionering | 2 | 5 | 93 |
ontoereikende kwalificaties van personeel | 3 | 14 | 82 |
niet voldoende breed inzetbaar zijn van personeel | 4 | 20 | 76 |
lage productiviteit van het personeel | 6 | 17 | 77 |
werkdruk, ziekte en loonkosten | |||
beheersing van de werkdruk | 6 | 24 | 70 |
hoge loonkosten | 17 | 28 | 56 |
ziekteverzuim of WIA-instroom | 9 | 19 | 71 |
zakelijke dienstverlening | |||
groot probleem | matig probleem | geen probleem | |
inzet personeel | |||
aantrekken van nieuw personeel | 23 | 31 | 47 |
onvoldoende beschikbaar personeel agv verlof/vakantie | 4 | 18 | 79 |
afstoten van overtollig personeel | 3 | 11 | 87 |
vasthouden van personeel | 6 | 19 | 75 |
kwalificaties personeel | |||
vertrek goede arbeidskrachten door pensionering | 2 | 6 | 92 |
ontoereikende kwalificaties van personeel | 5 | 19 | 77 |
niet voldoende breed inzetbaar zijn van personeel | 3 | 21 | 76 |
lage productiviteit van het personeel | 2 | 15 | 83 |
werkdruk, ziekte en loonkosten | |||
beheersing van de werkdruk | 8 | 32 | 60 |
hoge loonkosten | 8 | 33 | 60 |
ziekteverzuim of WIA-instroom | 8 | 22 | 70 |
zorg en welzijn | |||
groot probleem | matig probleem | geen probleem | |
inzet personeel | |||
aantrekken van nieuw personeel | 33 | 27 | 41 |
onvoldoende beschikbaar personeel agv verlof/vakantie | 9 | 32 | 59 |
afstoten van overtollig personeel | 1 | 5 | 94 |
vasthouden van personeel | 6 | 19 | 75 |
kwalificaties personeel | |||
vertrek goede arbeidskrachten door pensionering | 5 | 11 | 85 |
ontoereikende kwalificaties van personeel | 6 | 14 | 81 |
niet voldoende breed inzetbaar zijn van personeel | 9 | 22 | 69 |
lage productiviteit van het personeel | 2 | 15 | 82 |
werkdruk, ziekte en loonkosten | |||
beheersing van de werkdruk | 23 | 36 | 42 |
hoge loonkosten | 20 | 30 | 50 |
ziekteverzuim of WIA-instroom | 24 | 25 | 51 |
overige dienstverlening | |||
groot probleem | matig probleem | geen probleem | |
inzet personeel | |||
aantrekken van nieuw personeel | 17 | 32 | 51 |
onvoldoende beschikbaar personeel agv verlof/vakantie | 5 | 16 | 80 |
afstoten van overtollig personeel | 4 | 7 | 90 |
vasthouden van personeel | 10 | 14 | 77 |
kwalificaties personeel | |||
kwalificaties personeel | |||
vertrek goede arbeidskrachten door pensionering | 2 | 13 | 85 |
ontoereikende kwalificaties van personeel | 4 | 20 | 76 |
niet voldoende breed inzetbaar zijn van personeel | 4 | 23 | 74 |
lage productiviteit van het personeel | 4 | 10 | 86 |
werkdruk, ziekte en loonkosten | |||
beheersing van de werkdruk | 11 | 26 | 63 |
hoge loonkosten | 10 | 34 | 56 |
ziekteverzuim of WIA-instroom | 13 | 22 | 65 |
overheid | |||
groot probleem | matig probleem | geen probleem | |
inzet personeel | |||
aantrekken van nieuw personeel | 11 | 32 | 57 |
onvoldoende beschikbaar personeel agv verlof/vakantie | 2 | 13 | 85 |
afstoten van overtollig personeel | 0 | 13 | 87 |
vasthouden van personeel | 2 | 25 | 73 |
kwalificaties personeel | |||
vertrek goede arbeidskrachten door pensionering | 7 | 32 | 62 |
ontoereikende kwalificaties van personeel | 4 | 26 | 70 |
niet voldoende breed inzetbaar zijn van personeel | 9 | 27 | 64 |
lage productiviteit van het personeel | 2 | 18 | 81 |
werkdruk, ziekte en loonkosten | |||
beheersing van de werkdruk | 17 | 42 | 41 |
hoge loonkosten | 9 | 19 | 72 |
ziekteverzuim of WIA-instroom | 7 | 33 | 60 |
onderwijs | |||
groot probleem | matig probleem | geen probleem | |
inzet personeel | |||
aantrekken van nieuw personeel | 36 | 24 | 40 |
onvoldoende beschikbaar personeel agv verlof/vakantie | 10 | 20 | 70 |
afstoten van overtollig personeel | 2 | 9 | 88 |
vasthouden van personeel | 7 | 17 | 75 |
kwalificaties personeel | |||
vertrek goede arbeidskrachten door pensionering | 4 | 18 | 78 |
ontoereikende kwalificaties van personeel | 10 | 19 | 72 |
niet voldoende breed inzetbaar zijn van personeel | 9 | 21 | 70 |
lage productiviteit van het personeel | 2 | 6 | 91 |
werkdruk, ziekte en loonkosten | |||
beheersing van de werkdruk | 27 | 32 | 41 |
hoge loonkosten | 9 | 12 | 79 |
ziekteverzuim of WIA-instroom | 20 | 25 | 55 |
kleine organisaties | |||
groot probleem | matig probleem | geen probleem | |
inzet personeel | |||
aantrekken van nieuw personeel | 25 | 22 | 54 |
onvoldoende beschikbaar personeel agv verlof/vakantie | 3 | 19 | 77 |
afstoten van overtollig personeel | 2 | 10 | 88 |
vasthouden van personeel | 5 | 15 | 80 |
kwalificaties personeel | |||
vertrek goede arbeidskrachten door pensionering | 2 | 7 | 91 |
ontoereikende kwalificaties van personeel | 5 | 15 | 80 |
niet voldoende breed inzetbaar zijn van personeel | 4 | 18 | 78 |
lage productiviteit van het personeel | 3 | 14 | 83 |
werkdruk, ziekte en loonkosten | |||
beheersing van de werkdruk | 10 | 25 | 65 |
hoge loonkosten | 10 | 29 | 61 |
ziekteverzuim of WIA-instroom | 7 | 19 | 74 |
middelgrote organisaties | |||
groot probleem | matig probleem | geen probleem | |
inzet personeel | |||
aantrekken van nieuw personeel | 24 | 32 | 44 |
onvoldoende beschikbaar personeel agv verlof/vakantie | 6 | 23 | 71 |
afstoten van overtollig personeel | 3 | 10 | 87 |
vasthouden van personeel | 7 | 17 | 76 |
kwalificaties personeel | |||
vertrek goede arbeidskrachten door pensionering | 4 | 13 | 83 |
ontoereikende kwalificaties van personeel | 6 | 25 | 70 |
niet voldoende breed inzetbaar zijn van personeel | 6 | 21 | 72 |
lage productiviteit van het personeel | 4 | 11 | 85 |
werkdruk, ziekte en loonkosten | |||
beheersing van de werkdruk | 12 | 40 | 48 |
hoge loonkosten | 13 | 31 | 56 |
ziekteverzuim of WIA-instroom | 22 | 26 | 52 |
grote organisaties | |||
groot probleem | matig probleem | geen probleem | |
inzet personeel | |||
aantrekken van nieuw personeel | 23 | 40 | 38 |
onvoldoende beschikbaar personeel agv verlof/vakantie | 8 | 22 | 70 |
afstoten van overtollig personeel | 4 | 16 | 80 |
vasthouden van personeel | 11 | 29 | 59 |
kwalificaties personeel | |||
vertrek goede arbeidskrachten door pensionering | 5 | 25 | 70 |
ontoereikende kwalificaties van personeel | 5 | 32 | 64 |
niet voldoende breed inzetbaar zijn van personeel | 7 | 29 | 65 |
lage productiviteit van het personeel | 2 | 16 | 82 |
werkdruk, ziekte en loonkosten | |||
beheersing van de werkdruk | 21 | 43 | 35 |
hoge loonkosten | 12 | 32 | 56 |
ziekteverzuim of WIA-instroom | 22 | 36 | 42 |
Noot:Kleine organisaties: < 20 werknemers, middelgrote organisaties: 20-100 werknemers, grote organisaties: > 100 werknemers.
Bron:SCP (AVP’19/’20)
In de zorg ervaren werkgevers tijdens de coronacrisis meer knelpunten dan in andere sectoren
Vanwege de coronapandemie wordt er extra veel gevraagd van werknemers in de zorg. Dit zien we terug in de knelpunten die werkgevers in deze sector rapporteren in figuur 1. Naast moeilijkheden bij het aantrekken van nieuw personeel, hebben ze relatief vaak te maken met ziekteverzuim of WIA-instroom, onvoldoende beschikbaar personeel als gevolg van verlof of vakantie en problemen rondom de beheersing van de werkdruk. Door de lockdown was er in veel andere sectoren juist minder werk. In de transportsector, de sector handel, horeca en reparatie en de overige dienstverlening (waaronder bijvoorbeeld de kappers en ook een groot deel van de cultuursector vallen) rapporteerde een meerderheid van de organisaties een afname van de omzet (zie Welke invloed had de 1e fase van de coronapandemie op de omzet en het personeelsbestand?). Organisaties die een substantiële daling in de omzet kenden, hadden wel recht op NOW-steun die hen moest helpen bij het in dienst houden van hun werknemers. Figuur 1 laat zien dat werkgevers in deze sectoren ongeveer even vaak knelpunten ervaarden als werkgevers in andere sectoren. Mogelijk is dit (deels) het gevolg van de steunpakketten vanuit de overheid.
Werkgevers verwachten dat knelpunten blijven bestaan in de komende jaren
Een grote meerderheid van de werkgevers verwachtte in 2020 dat de knelpunten in de komende 2 jaar ongeveer gelijk blijven. Grote organisaties, die relatief al het vaakst knelpunten ervaarden, verwachtten vaker dan kleine organisaties dat zij de komende 2 jaar meer problemen zullen ervaren met het aannemen van personeel, het vertrek van arbeidskrachten door pensionering en het beheersen van de werkdruk. In de zorg verwachtte ruim driekwart van de werkgevers in 2020 dat de problemen rondom ziekteverzuim even groot zouden blijven in de komende 2 jaar, terwijl ruim 20% verwachtte dat dit probleem kleiner zou worden.
Figuur 2Verwachte ontwikkelingen in de mogelijke knelpunten tussen 2020 en 2022a
totaal | |||
---|---|---|---|
afname | geen verandering | toename | |
inzet personeel | |||
aantrekken van nieuw personeel | 8 | 84 | 7 |
onvoldoende beschikbaar personeel agv verlof/vakantie | 4 | 94 | 3 |
het afstoten van overtollig personeel | 3 | 93 | 4 |
het vasthouden van personeel | 5 | 91 | 5 |
kwalificaties personeel | |||
vertrek goede arbeidskrachten door pensionering | 5 | 88 | 8 |
ontoereikende kwalificaties van personeel | 4 | 92 | 4 |
niet voldoende breed inzetbaar zijn van personeel | 3 | 94 | 3 |
lage productiviteit van het personeel | 4 | 94 | 2 |
werkdruk, ziekte en loonkosten | |||
beheersing van de werkdruk | 7 | 88 | 5 |
hoge loonkosten | 5 | 90 | 5 |
ziekteverzuim of WIA-instroom | 10 | 87 | 3 |
industrie en landbouw | |||
groot probleem | matig probleem | geen probleem | |
inzet personeel | |||
aantrekken van nieuw personeel | 8 | 85 | 7 |
onvoldoende beschikbaar personeel agv verlof/vakantie | 6 | 92 | 2 |
afstoten van overtollig personeel | 3 | 92 | 5 |
vasthouden van personeel | 4 | 90 | 6 |
kwalificaties personeel | |||
vertrek goede arbeidskrachten door pensionering | 2 | 89 | 9 |
ontoereikende kwalificaties van personeel | 8 | 88 | 4 |
niet voldoende breed inzetbaar zijn van personeel | 3 | 94 | 3 |
lage productiviteit van het personeel | 4 | 92 | 4 |
werkdruk, ziekte en loonkosten | |||
beheersing van de werkdruk | 7 | 89 | 5 |
hoge loonkosten | 3 | 93 | 4 |
ziekteverzuim of WIA-instroom | 12 | 85 | 3 |
bouwnijverheid | |||
groot probleem | matig probleem | geen probleem | |
inzet personeel | |||
aantrekken van nieuw personeel | 7 | 83 | 11 |
onvoldoende beschikbaar personeel agv verlof/vakantie | 5 | 93 | 2 |
afstoten van overtollig personeel | 2 | 98 | 0 |
vasthouden van personeel | 2 | 89 | 9 |
kwalificaties personeel | |||
vertrek goede arbeidskrachten door pensionering | 4 | 84 | 12 |
ontoereikende kwalificaties van personeel | 3 | 90 | 7 |
niet voldoende breed inzetbaar zijn van personeel | 2 | 97 | 2 |
lage productiviteit van het personeel | 2 | 97 | 1 |
werkdruk, ziekte en loonkosten | |||
beheersing van de werkdruk | 9 | 87 | 4 |
hoge loonkosten | 7 | 92 | 1 |
ziekteverzuim of WIA-instroom | 7 | 92 | 2 |
handel, horeca, reparatie | |||
groot probleem | matig probleem | geen probleem | |
inzet personeel | |||
aantrekken van nieuw personeel | 7 | 90 | 3 |
onvoldoende beschikbaar personeel agv verlof/vakantie | 4 | 94 | 3 |
afstoten van overtollig personeel | 5 | 92 | 3 |
vasthouden van personeel | 6 | 91 | 3 |
kwalificaties personeel | |||
vertrek goede arbeidskrachten door pensionering | 4 | 92 | 3 |
ontoereikende kwalificaties van personeel | 5 | 93 | 3 |
niet voldoende breed inzetbaar zijn van personeel | 4 | 94 | 2 |
lage productiviteit van het personeel | 5 | 94 | 1 |
werkdruk, ziekte en loonkosten | |||
beheersing van de werkdruk | 5 | 92 | 3 |
hoge loonkosten | 4 | 93 | 4 |
ziekteverzuim of WIA-instroom | 6 | 90 | 4 |
transport | |||
groot probleem | matig probleem | geen probleem | |
inzet personeel | |||
inzet personeel | |||
aantrekken van nieuw personeel | 10 | 80 | 10 |
onvoldoende beschikbaar personeel agv verlof/vakantie | 1 | 94 | 6 |
afstoten van overtollig personeel | 5 | 92 | 3 |
vasthouden van personeel | 7 | 89 | 5 |
kwalificaties personeel | |||
vertrek goede arbeidskrachten door pensionering | 3 | 89 | 8 |
ontoereikende kwalificaties van personeel | 2 | 96 | 3 |
niet voldoende breed inzetbaar zijn van personeel | 5 | 91 | 5 |
lage productiviteit van het personeel | 8 | 90 | 3 |
werkdruk, ziekte en loonkosten | |||
beheersing van de werkdruk | 12 | 79 | 9 |
hoge loonkosten | 5 | 89 | 6 |
ziekteverzuim of WIA-instroom | 10 | 86 | 4 |
zakelijke dienstverlening | |||
groot probleem | matig probleem | geen probleem | |
inzet personeel | |||
aantrekken van nieuw personeel | 11 | 82 | 8 |
onvoldoende beschikbaar personeel agv verlof/vakantie | 3 | 96 | 1 |
afstoten van overtollig personeel | 2 | 95 | 3 |
vasthouden van personeel | 5 | 93 | 2 |
kwalificaties personeel | |||
vertrek goede arbeidskrachten door pensionering | 4 | 90 | 6 |
ontoereikende kwalificaties van personeel | 1 | 96 | 3 |
niet voldoende breed inzetbaar zijn van personeel | 2 | 96 | 2 |
lage productiviteit van het personeel | 6 | 93 | 2 |
werkdruk, ziekte en loonkosten | |||
beheersing van de werkdruk | 5 | 91 | 4 |
hoge loonkosten | 3 | 90 | 7 |
ziekteverzuim of WIA-instroom | 9 | 90 | 1 |
zorg en welzijn | |||
groot probleem | matig probleem | geen probleem | |
inzet personeel | |||
aantrekken van nieuw personeel | 9 | 81 | 10 |
onvoldoende beschikbaar personeel agv verlof/vakantie | 5 | 93 | 2 |
afstoten van overtollig personeel | 1 | 93 | 5 |
vasthouden van personeel | 4 | 89 | 7 |
kwalificaties personeel | |||
vertrek goede arbeidskrachten door pensionering | 9 | 79 | 12 |
ontoereikende kwalificaties van personeel | 5 | 89 | 7 |
niet voldoende breed inzetbaar zijn van personeel | 6 | 93 | 2 |
lage productiviteit van het personeel | 3 | 94 | 3 |
werkdruk, ziekte en loonkosten | |||
beheersing van de werkdruk | 13 | 81 | 6 |
hoge loonkosten | 14 | 80 | 7 |
ziekteverzuim of WIA-instroom | 21 | 78 | 2 |
overige dienstverlening | |||
groot probleem | matig probleem | geen probleem | |
inzet personeel | |||
aantrekken van nieuw personeel | 8 | 88 | 4 |
onvoldoende beschikbaar personeel agv verlof/vakantie | 2 | 92 | 6 |
afstoten van overtollig personeel | 4 | 92 | 4 |
vasthouden van personeel | 8 | 88 | 5 |
kwalificaties personeel | |||
kwalificaties personeel | |||
vertrek goede arbeidskrachten door pensionering | 6 | 89 | 5 |
ontoereikende kwalificaties van personeel | 3 | 93 | 5 |
niet voldoende breed inzetbaar zijn van personeel | 2 | 94 | 4 |
lage productiviteit van het personeel | 4 | 94 | 2 |
werkdruk, ziekte en loonkosten | |||
beheersing van de werkdruk | 9 | 89 | 2 |
hoge loonkosten | 4 | 91 | 5 |
ziekteverzuim of WIA-instroom | 12 | 87 | 1 |
overheid | |||
groot probleem | matig probleem | geen probleem | |
inzet personeel | |||
aantrekken van nieuw personeel | 8 | 82 | 11 |
onvoldoende beschikbaar personeel agv verlof/vakantie | 2 | 98 | 1 |
afstoten van overtollig personeel | 2 | 93 | 6 |
vasthouden van personeel | 2 | 92 | 5 |
kwalificaties personeel | |||
vertrek goede arbeidskrachten door pensionering | 3 | 83 | 14 |
ontoereikende kwalificaties van personeel | 4 | 87 | 9 |
niet voldoende breed inzetbaar zijn van personeel | 3 | 92 | 5 |
lage productiviteit van het personeel | 1 | 93 | 7 |
werkdruk, ziekte en loonkosten | |||
beheersing van de werkdruk | 8 | 83 | 8 |
hoge loonkosten | 3 | 95 | 2 |
ziekteverzuim of WIA-instroom | 10 | 88 | 2 |
onderwijs | |||
groot probleem | matig probleem | geen probleem | |
inzet personeel | |||
aantrekken van nieuw personeel | 5 | 77 | 18 |
onvoldoende beschikbaar personeel agv verlof/vakantie | 4 | 93 | 3 |
afstoten van overtollig personeel | 2 | 97 | 1 |
vasthouden van personeel | 3 | 89 | 8 |
kwalificaties personeel | |||
vertrek goede arbeidskrachten door pensionering | 7 | 78 | 15 |
ontoereikende kwalificaties van personeel | 7 | 89 | 4 |
niet voldoende breed inzetbaar zijn van personeel | 3 | 91 | 6 |
lage productiviteit van het personeel | 3 | 97 | 0 |
werkdruk, ziekte en loonkosten | |||
beheersing van de werkdruk | 10 | 80 | 10 |
hoge loonkosten | 3 | 95 | 3 |
ziekteverzuim of WIA-instroom | 14 | 85 | 1 |
kleine organisaties | |||
groot probleem | matig probleem | geen probleem | |
inzet personeel | |||
aantrekken van nieuw personeel | 7 | 86 | 7 |
onvoldoende beschikbaar personeel agv verlof/vakantie | 4 | 94 | 2 |
afstoten van overtollig personeel | 3 | 95 | 3 |
vasthouden van personeel | 5 | 91 | 4 |
kwalificaties personeel | |||
vertrek goede arbeidskrachten door pensionering | 4 | 89 | 7 |
ontoereikende kwalificaties van personeel | 3 | 94 | 3 |
niet voldoende breed inzetbaar zijn van personeel | 4 | 95 | 2 |
lage productiviteit van het personeel | 5 | 93 | 2 |
werkdruk, ziekte en loonkosten | |||
beheersing van de werkdruk | 7 | 89 | 4 |
hoge loonkosten | 5 | 91 | 5 |
ziekteverzuim of WIA-instroom | 8 | 90 | 2 |
middelgrote organisaties | |||
groot probleem | matig probleem | geen probleem | |
inzet personeel | |||
aantrekken van nieuw personeel | 11 | 82 | 7 |
onvoldoende beschikbaar personeel agv verlof/vakantie | 4 | 94 | 3 |
afstoten van overtollig personeel | 3 | 91 | 6 |
vasthouden van personeel | 4 | 91 | 5 |
kwalificaties personeel | |||
vertrek goede arbeidskrachten door pensionering | 5 | 85 | 9 |
ontoereikende kwalificaties van personeel | 6 | 89 | 6 |
niet voldoende breed inzetbaar zijn van personeel | 3 | 94 | 3 |
lage productiviteit van het personeel | 3 | 96 | 2 |
werkdruk, ziekte en loonkosten | |||
beheersing van de werkdruk | 7 | 88 | 5 |
hoge loonkosten | 5 | 90 | 5 |
ziekteverzuim of WIA-instroom | 16 | 82 | 3 |
grote organisaties | |||
groot probleem | matig probleem | geen probleem | |
inzet personeel | |||
aantrekken van nieuw personeel | 11 | 73 | 16 |
onvoldoende beschikbaar personeel agv verlof/vakantie | 5 | 92 | 3 |
afstoten van overtollig personeel | 3 | 91 | 6 |
vasthouden van personeel | 7 | 81 | 13 |
kwalificaties personeel | |||
vertrek goede arbeidskrachten door pensionering | 4 | 84 | 12 |
ontoereikende kwalificaties van personeel | 4 | 85 | 10 |
niet voldoende breed inzetbaar zijn van personeel | 4 | 89 | 7 |
lage productiviteit van het personeel | 4 | 94 | 2 |
werkdruk, ziekte en loonkosten | |||
beheersing van de werkdruk | 9 | 80 | 12 |
hoge loonkosten | 5 | 90 | 6 |
ziekteverzuim of WIA-instroom | 15 | 81 | 4 |
aWerkgevers is gevraagd of ze verwachten dat het thema de komende 2 jaar een probleem zal zijn in de organisatie/vestiging (groot, matig of geen probleem). Vervolgens is per thema het aandeel werkgevers berekend voor wie het de komende 2 jaar een groter (toename) of kleiner probleem (afname) zal zijn.
Noot:Kleine organisaties: < 20 werknemers, middelgrote organisaties: 20-100 werknemers, grote organisaties: > 100 werknemers.
Bron:SCP (AVP’19/’20)
Deze kaart citeren
Swart, L. en S. van der Laan (2022). Welke knelpunten ervaren en verwachten werkgevers in het personeelsbeleid?. In: Arbeidsmarkt in kaart: Werkgevers - editie 3. Geraadpleegd op [datum vandaag] via https://digitaal.scp.nl/arbeidsmarkt-in-kaart-werkgevers-editie-3/welke-knelpunten-ervaren-en-verwachten-werkgevers-in-het-personeelsbeleid.