10 / 15
Hoe kijken werkgevers naar oudere werknemers?
Door de vergrijzing stijgt het aandeel ouderen in Nederland. De Rijksoverheid wil dat mensen langer doorwerken om de effecten van de vergrijzing tegen te gaan. Daarom stijgt de AOW-gerechtigde leeftijd. Inmiddels is bijna 1 op de 5 werknemers ouder dan 55 jaar (zie Vinden werkgevers doelgroepenbeleid belangrijk?). Werkgevers spelen een belangrijke rol bij de ‘duurzame inzetbaarheid’ van oudere werknemers. Dat wil zeggen dat werknemers gezond en vitaal door kunnen werken tot aan hun pensioenleeftijd. In deze kaart bespreken we dat werkgevers het steeds vaker een goede ontwikkeling vinden dat werknemers langer doorwerken, al vinden veel werkgevers doorwerken na de pensioengerechtigde leeftijd nog niet wenselijk. Daarnaast zijn werkgevers positief over het functioneren en de productiviteit van oudere werknemers. Tot slot hanteren de meeste organisaties specifieke maatregelen om ouderen te helpen werkend de pensioengerechtigde leeftijd te bereiken.
Werkgevers zijn positief over langer doorwerken, maar niet over doorwerken na de pensioengerechtigde leeftijd
Steeds vaker vinden werkgevers het een goede ontwikkeling dat werknemers langer doorwerken. In 2019 vond ruim twee derde (68%) van de werkgevers het gewenst dat werknemers na hun 60e levensjaar doorwerken (figuur 1). Dat is een gestage stijging ten opzichte van de jaren ervoor. In 2001 was dat nog 42% van de werkgevers. De opvattingen verschillen niet sterk per sector of organisatieomvang.
Figuur 1Opvattingen werkgevers over doorwerken na het 60e levensjaar
totaal | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2001/’02 | 2003/’04 | 2005/’06 | 2007/’08 | 2009/’10 | 2011/’12 | 2013/’14 | 2015/’16 | 2017/’18 | 2019/’20 | |
gewenst | 42,3 | 43,1 | 43,7 | 60,9 | 55,1 | 55,7 | 53,5 | 55,1 | 60,3 | 67,5 |
neutraal | 39,0 | 33,7 | 34,0 | 25,4 | 29,2 | 25,8 | 27,2 | 27,1 | 25,1 | 20,7 |
ongewenst | 18,7 | 23,3 | 22,3 | 13,8 | 15,7 | 18,5 | 19,3 | 17,8 | 14,6 | 11,8 |
industrie en landbouw | ||||||||||
2001/’02 | 2003/’04 | 2005/’06 | 2007/’08 | 2009/’10 | 2011/’12 | 2013/’14 | 2015/’16 | 2017/’18 | 2019/’20 | |
gewenst | 44,1 | 39,9 | 43,1 | 65,2 | 57,0 | 62,3 | 58,8 | 58,0 | 65,4 | 73,0 |
neutraal | 39,6 | 40,7 | 36,5 | 23,6 | 28,9 | 22,2 | 23,2 | 24,9 | 20,1 | 14,3 |
ongewenst | 16,3 | 19,4 | 20,5 | 11,2 | 14,2 | 15,4 | 18,0 | 17,1 | 14,5 | 12,7 |
bouwnijverheid | ||||||||||
2001/’02 | 2003/’04 | 2005/’06 | 2007/’08 | 2009/’10 | 2011/’12 | 2013/’14 | 2015/’16 | 2017/’18 | 2019/’20 | |
gewenst | 41,2 | 32,7 | 40,9 | 61,0 | 60,8 | 57,0 | 43,1 | 52,1 | 58,1 | 66,8 |
neutraal | 34,9 | 30,3 | 21,8 | 21,4 | 23,3 | 20,5 | 25,0 | 25,3 | 20,3 | 17,3 |
ongewenst | 23,8 | 37,0 | 37,3 | 17,6 | 15,9 | 22,5 | 31,8 | 22,6 | 21,6 | 15,9 |
handel, horeca, reparatie | ||||||||||
2001/’02 | 2003/’04 | 2005/’06 | 2007/’08 | 2009/’10 | 2011/’12 | 2013/’14 | 2015/’16 | 2017/’18 | 2019/’20 | |
gewenst | 46,3 | 55,1 | 45,2 | 57,9 | 52,0 | 52,3 | 52,6 | 59,2 | 59,6 | 63,1 |
neutraal | 38,4 | 22,9 | 31,9 | 28,8 | 30,5 | 25,3 | 27,3 | 20,6 | 23,1 | 22,3 |
ongewenst | 15,4 | 21,9 | 23,0 | 13,3 | 17,4 | 22,4 | 20,1 | 20,3 | 17,3 | 14,6 |
transport | ||||||||||
2001/’02 | 2003/’04 | 2005/’06 | 2007/’08 | 2009/’10 | 2011/’12 | 2013/’14 | 2015/’16 | 2017/’18 | 2019/’20 | |
gewenst | 40,5 | 39,6 | 47,5 | 60,3 | 50,1 | 69,9 | 60,9 | 55,5 | 69,7 | 71,7 |
neutraal | 39,7 | 31,6 | 29,0 | 26,9 | 30,6 | 15,3 | 23,5 | 28,3 | 22,7 | 19,1 |
ongewenst | 19,7 | 28,8 | 23,5 | 12,8 | 19,3 | 14,8 | 15,7 | 16,2 | 7,6 | 9,3 |
zakelijke dienstverlening | ||||||||||
2001/’02 | 2003/’04 | 2005/’06 | 2007/’08 | 2009/’10 | 2011/’12 | 2013/’14 | 2015/’16 | 2017/’18 | 2019/’20 | |
gewenst | 41,2 | 35,2 | 42,5 | 73,7 | 64,6 | 54,4 | 51,5 | 55,4 | 66,7 | 70,2 |
neutraal | 37,4 | 42,0 | 39,6 | 20,1 | 22,6 | 30,0 | 33,2 | 34,6 | 24,7 | 24,4 |
ongewenst | 21,4 | 22,7 | 17,9 | 6,2 | 12,7 | 15,6 | 15,2 | 9,9 | 8,6 | 5,4 |
zorg en welzijn | ||||||||||
2001/’02 | 2003/’04 | 2005/’06 | 2007/’08 | 2009/’10 | 2011/’12 | 2013/’14 | 2015/’16 | 2017/’18 | 2019/’20 | |
gewenst | 35,8 | 42,0 | 44,1 | 49,4 | 56,2 | 60,8 | 61,8 | 43,8 | 50,5 | 67,9 |
neutraal | 45,5 | 35,2 | 37,7 | 29,5 | 31,0 | 27,7 | 22,3 | 35,1 | 33,3 | 17,7 |
ongewenst | 18,7 | 22,8 | 18,3 | 21,1 | 12,8 | 11,5 | 15,9 | 21,1 | 16,2 | 14,4 |
overige dienstverlening | ||||||||||
2001/’02 | 2003/’04 | 2005/’06 | 2007/’08 | 2009/’10 | 2011/’12 | 2013/’14 | 2015/’16 | 2017/’18 | 2019/’20 | |
gewenst | 41,9 | 51,5 | 51,9 | 66,0 | 53,2 | 51,5 | 43,0 | 55,8 | 48,3 | 59,1 |
neutraal | 34,8 | 36,6 | 39,9 | 24,3 | 35,2 | 20,0 | 25,4 | 18,9 | 29,5 | 24,9 |
ongewenst | 23,3 | 11,9 | 8,2 | 9,7 | 11,5 | 28,5 | 31,6 | 25,3 | 22,2 | 16,1 |
overheid | ||||||||||
2001/’02 | 2003/’04 | 2005/’06 | 2007/’08 | 2009/’10 | 2011/’12 | 2013/’14 | 2015/’16 | 2017/’18 | 2019/’20 | |
gewenst | 49,1 | 33,7 | 52,9 | 61,5 | 50,4 | 67,1 | 58,9 | 62,3 | 73,1 | 72,1 |
neutraal | 38,0 | 52,4 | 29,5 | 27,6 | 34,5 | 23,1 | 26,9 | 25,9 | 23,1 | 20,0 |
ongewenst | 12,9 | 13,8 | 17,6 | 10,8 | 15,1 | 9,8 | 14,2 | 11,8 | 3,9 | 7,9 |
onderwijs | ||||||||||
2001/’02 | 2003/’04 | 2005/’06 | 2007/’08 | 2009/’10 | 2011/’12 | 2013/’14 | 2015/’16 | 2017/’18 | 2019/’20 | |
gewenst | 35,8 | 34,8 | 34,4 | 53,0 | 42,8 | 46,1 | 44,6 | 55,8 | 57,5 | 73,2 |
neutraal | 43,3 | 39,5 | 34,9 | 23,9 | 35,4 | 36,1 | 35,3 | 29,6 | 30,9 | 18,8 |
ongewenst | 21,0 | 25,7 | 30,7 | 23,1 | 21,7 | 17,8 | 20,0 | 14,6 | 11,6 | 8,0 |
kleine organisaties | ||||||||||
2001/’02 | 2003/’04 | 2005/’06 | 2007/’08 | 2009/’10 | 2011/’12 | 2013/’14 | 2015/’16 | 2017/’18 | 2019/’20 | |
gewenst | 51,9 | 45,7 | 62,4 | 57,7 | 55,8 | 53,2 | 54,2 | 60,0 | 65,7 | |
neutraal | 27,9 | 32,5 | 22,5 | 26,5 | 23,3 | 25,7 | 27,1 | 24,1 | 22,1 | |
ongewenst | 20,3 | 21,8 | 15,1 | 15,8 | 21,0 | 21,1 | 18,8 | 15,9 | 12,3 | |
middelgrote organisaties | ||||||||||
2001/’02 | 2003/’04 | 2005/’06 | 2007/’08 | 2009/’10 | 2011/’12 | 2013/’14 | 2015/’16 | 2017/’18 | 2019/’20 | |
gewenst | 34,3 | 42,4 | 57,6 | 50,6 | 54,4 | 54,4 | 57,2 | 59,8 | 71,7 | |
neutraal | 42,0 | 35,1 | 30,4 | 33,1 | 30,8 | 30,4 | 26,4 | 27,8 | 16,6 | |
ongewenst | 23,7 | 22,5 | 12,0 | 16,4 | 14,8 | 15,2 | 16,4 | 12,3 | 11,6 | |
grote organisaties | ||||||||||
2001/’02 | 2003/’04 | 2005/’06 | 2007/’08 | 2009/’10 | 2011/’12 | 2013/’14 | 2015/’16 | 2017/’18 | 2019/’20 | |
gewenst | 24,3 | 34,1 | 64,7 | 57,9 | 64,0 | 53,2 | 59,0 | 66,9 | 73,1 | |
neutraal | 36,8 | 40,4 | 24,2 | 30,8 | 26,5 | 29,2 | 31,3 | 24,3 | 20,9 | |
ongewenst | 39,0 | 25,5 | 11,1 | 11,3 | 9,5 | 17,5 | 9,7 | 8,9 | 6,0 |
Noot:Kleine organisaties: < 20 werknemers, middelgrote organisaties: 20-100 werknemers, grote organisaties: > 100 werknemers.
Bron:SCP (AVP’19/’20)
Bijna de helft van de werkgevers (44%) vindt het onwenselijk dat werknemers na de pensioengerechtigde leeftijd blijven werken (figuur 2). Wel zien we dat dit percentage daalt ten opzichte van eerdere jaren: in 2009 was dit nog 58% van de werkgevers. Dit gaat gepaard met een stijging van het aandeel werkgevers dat het positief vindt dat mensen doorwerken na hun pensioengerechtigde leeftijd: in 2019 ging het hierbij om ruim een kwart van de werkgevers, terwijl dat percentage de jaren ervoor schommelde rond de 17%. Werkgevers in de transportsector staan hier het meest positief tegenover: ruim een derde vindt het gewenst dat werknemers doorwerken na de pensioenleeftijd en een derde van de werkgevers vindt het onwenselijk. Opvallend is dat overheidswerkgevers het minst positief staan tegenover werken na het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd: slechts 1 op de 6 werkgevers in de overheidssector geeft aan dit gewenst te vinden.
Figuur 2Opvattingen werkgevers over doorwerken na de pensioengerechtigde leeftijd
totaal | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
2009/’10 | 2011/’12 | 2013/’14 | 2015/’16 | 2017/’18 | 2019/’20 | |
gewenst | 14,0 | 15,7 | 16,6 | 17,2 | 17,5 | 27,4 |
neutraal | 28,1 | 29,6 | 29,0 | 30,3 | 31,4 | 28,4 |
ongewenst | 57,9 | 54,8 | 54,4 | 52,5 | 51,0 | 44,2 |
industrie en landbouw | ||||||
2009/’10 | 2011/’12 | 2013/’14 | 2015/’16 | 2017/’18 | 2019/’20 | |
gewenst | 13,8 | 20,8 | 17,4 | 22,3 | 20,2 | 27,7 |
neutraal | 27,8 | 26,3 | 26,7 | 31,1 | 28,7 | 23,9 |
ongewenst | 58,4 | 52,9 | 55,9 | 46,6 | 51,1 | 48,4 |
bouwnijverheid | ||||||
2009/’10 | 2011/’12 | 2013/’14 | 2015/’16 | 2017/’18 | 2019/’20 | |
gewenst | 12,2 | 10,7 | 10,0 | 17,2 | 20,4 | 29,5 |
neutraal | 14,2 | 21,8 | 16,3 | 15,6 | 25,9 | 28,6 |
ongewenst | 73,6 | 67,5 | 73,6 | 67,2 | 53,7 | 41,9 |
handel, horeca, reparatie | ||||||
2009/’10 | 2011/’12 | 2013/’14 | 2015/’16 | 2017/’18 | 2019/’20 | |
gewenst | 15,8 | 18,2 | 18,0 | 15,9 | 19,9 | 28,5 |
neutraal | 27,5 | 25,3 | 29,5 | 31,2 | 25,7 | 30,3 |
ongewenst | 56,7 | 56,6 | 52,5 | 53,0 | 54,4 | 41,2 |
transport | ||||||
2009/’10 | 2011/’12 | 2013/’14 | 2015/’16 | 2017/’18 | 2019/’20 | |
gewenst | 14,8 | 28,2 | 24,9 | 29,9 | 30,7 | 38,5 |
neutraal | 22,6 | 25,6 | 22,4 | 28,3 | 31,2 | 25,3 |
ongewenst | 62,6 | 46,2 | 52,7 | 41,8 | 38,1 | 36,3 |
zakelijke dienstverlening | ||||||
2009/’10 | 2011/’12 | 2013/’14 | 2015/’16 | 2017/’18 | 2019/’20 | |
gewenst | 16,4 | 15,8 | 17,5 | 22,1 | 15,6 | 27,6 |
neutraal | 40,8 | 43,0 | 39,6 | 36,2 | 47,9 | 31,7 |
ongewenst | 42,8 | 41,2 | 42,9 | 41,8 | 36,5 | 40,7 |
zorg en welzijn | ||||||
2009/’10 | 2011/’12 | 2013/’14 | 2015/’16 | 2017/’18 | 2019/’20 | |
gewenst | 12,1 | 12,3 | 16,6 | 9,5 | 12,5 | 20,7 |
neutraal | 27,5 | 29,3 | 29,9 | 29,2 | 30,0 | 25,2 |
ongewenst | 60,4 | 58,3 | 53,5 | 61,3 | 57,5 | 54,1 |
overige dienstverlening | ||||||
2009/’10 | 2011/’12 | 2013/’14 | 2015/’16 | 2017/’18 | 2019/’20 | |
gewenst | 11,2 | 10,9 | 18,9 | 12,3 | 14,0 | 27,6 |
neutraal | 25,2 | 28,9 | 27,2 | 31,6 | 21,9 | 27,2 |
ongewenst | 63,6 | 60,2 | 53,9 | 56,1 | 64,1 | 45,2 |
overheid | ||||||
2009/’10 | 2011/’12 | 2013/’14 | 2015/’16 | 2017/’18 | 2019/’20 | |
gewenst | 12,9 | 14,9 | 11,3 | 5,2 | 7,6 | 16,5 |
neutraal | 32,6 | 38,0 | 42,2 | 25,8 | 30,4 | 33,3 |
ongewenst | 54,4 | 47,1 | 46,5 | 69,0 | 62,0 | 50,1 |
onderwijs | ||||||
2009/’10 | 2011/’12 | 2013/’14 | 2015/’16 | 2017/’18 | 2019/’20 | |
gewenst | 6,4 | 4,5 | 6,5 | 15,3 | 12,0 | 29,4 |
neutraal | 21,8 | 26,6 | 24,2 | 26,2 | 26,5 | 24,4 |
ongewenst | 71,8 | 68,9 | 69,2 | 58,5 | 61,4 | 46,2 |
kleine organisaties | ||||||
2009/’10 | 2011/’12 | 2013/’14 | 2015/’16 | 2017/’18 | 2019/’20 | |
gewenst | 14,2 | 16,9 | 17,3 | 19,0 | 17,5 | 28,2 |
neutraal | 28,1 | 27,0 | 27,8 | 29,8 | 31,4 | 27,6 |
ongewenst | 57,6 | 56,1 | 54,9 | 51,1 | 51,1 | 44,2 |
middelgrote organisaties | ||||||
2009/’10 | 2011/’12 | 2013/’14 | 2015/’16 | 2017/’18 | 2019/’20 | |
gewenst | 13,1 | 13,1 | 15,2 | 13,1 | 18,3 | 26,3 |
neutraal | 27,6 | 33,8 | 31,1 | 31,3 | 31,9 | 30,3 |
ongewenst | 59,2 | 53,1 | 53,7 | 55,6 | 49,8 | 43,4 |
grote organisaties | ||||||
2009/’10 | 2011/’12 | 2013/’14 | 2015/’16 | 2017/’18 | 2019/’20 | |
gewenst | 16,6 | 16,3 | 15,1 | 10,7 | 14,3 | 22,7 |
neutraal | 31,2 | 36,7 | 34,3 | 32,0 | 29,8 | 30,0 |
ongewenst | 52,2 | 47,0 | 50,6 | 57,3 | 55,9 | 47,4 |
Noot:Kleine organisaties: < 20 werknemers, middelgrote organisaties: 20-100 werknemers, grote organisaties: > 100 werknemers.
Bron:SCP (AVP’19/’20)
Werkgevers zijn positief over het functioneren en de productiviteit van oudere werknemers
Het beeld dat werkgevers hebben van oudere werknemers is het afgelopen decennium nauwelijks veranderd. Over het algemeen zijn werkgevers positief over het functioneren van oudere werknemers. Veruit de meeste werkgevers stellen dat 55-plussers net zo goed als (74%) of zelfs beter dan (15%) jongere werknemers functioneren (figuur 3). Dit beeld hadden werkgevers eerder ook al. Ook op het gebied van productiviteit is het beeld relatief gelijk gebleven. Werkgevers stellen dat 55-plussers doorgaans niet minder productief zijn dan jongere werknemers (figuur 4). Bijna twee derde van de werkgevers (64%) geeft aan dat, rekening houdend met verschillen in het salaris, ouderen even productief zijn als jongere werknemers. Er zijn op dit terrein nauwelijks verschillen tussen grote en kleine organisaties of tussen sectoren.
Figuur 3Opvattingen over functioneren 55-plussers ten opzichte van werknemers jonger dan 55 jaar
ouderen functioneren beter dan jongere werknemers | ouderen functioneren even goed als jongere werknemers | ouderen functioneren slechter dan jongere werknemers | |
---|---|---|---|
totaal | 15 | 74 | 11 |
industrie en landbouw | 14 | 75 | 11 |
bouwnijverheid | 21 | 62 | 17 |
handel, horeca, reparatie | 15 | 68 | 17 |
transport | 16 | 77 | 7 |
zakelijke dienstverlening | 16 | 76 | 9 |
zorg en welzijn | 13 | 81 | 5 |
overige dienstverlening | 18 | 78 | 5 |
overheid | 4 | 89 | 7 |
onderwijs | 11 | 83 | 6 |
kleine organisaties | 17 | 72 | 11 |
middelgrote organisaties | 11 | 78 | 11 |
grote organisaties | 7 | 84 | 9 |
Noot:Kleine organisaties: < 20 werknemers, middelgrote organisaties: 20-100 werknemers, grote organisaties: > 100 werknemers.
Bron:SCP (AVP’19/’20)
Figuur 4Opvattingen over de productiviteit van 55-plussers ten opzichte van werknemers jonger dan 55 jaar
ouderen zijn productiever dan jongere werknemers | ouderen zijn even productief als jongere werknemers | ouderen zijn minder productief dan jongere werknemers | |
---|---|---|---|
totaal | 17 | 64 | 20 |
industrie en landbouw | 13 | 62 | 26 |
bouwnijverheid | 14 | 61 | 26 |
handel, horeca, reparatie | 20 | 57 | 23 |
transport | 17 | 70 | 14 |
zakelijke dienstverlening | 25 | 59 | 16 |
zorg en welzijn | 11 | 74 | 15 |
overige dienstverlening | 16 | 72 | 12 |
overheid | 8 | 71 | 21 |
onderwijs | 5 | 78 | 17 |
kleine organisaties | 19 | 61 | 20 |
middelgrote organisaties | 13 | 67 | 20 |
grote organisaties | 7 | 70 | 23 |
Noot:Kleine organisaties: < 20 werknemers, middelgrote organisaties: 20-100 werknemers, grote organisaties: > 100 werknemers.
Bron:SCP (AVP’19/’20)
Meeste organisaties hanteren maatregelen om ouderen langer door te laten werken
Werkgevers hebben steeds vaker oudere werknemers in dienst. Werkgevers kunnen hen helpen om vitaal de pensioengerechtigde leeftijd te bereiken. Dat kan op veel verschillende manieren. Voorbeelden hiervan zijn dat oudere werknemers recht krijgen op extra vrije dagen, het stimuleren van scholings- of cursusdeelname door oudere werknemers of hen vrijstellen van onregelmatige diensten. 6 van de 7 organisaties hanteren ten minste 1 aanvullende beleidsmaatregel specifiek voor oudere werknemers (figuur 5). De maatregel die in de meeste organisaties voorkomt, is dat oudere werknemers extra vrije dagen kunnen kopen: dit komt bij ruim 60% van de organisaties voor. Bij ruim 4 op de 10 organisaties kunnen ouderen een kortere werkweek afspreken. Ook taakverlichting voor oudere werknemers (35%) en het stimuleren van scholings- en cursusdeelname door oudere werknemers (31%) worden door een substantieel deel van de organisaties gehanteerd.
Figuur 5Maatregelen voor oudere werknemers
specifieke maatregelen voor ouderen | extra vrije dagen voor oudere werknemers | kortere werkweek | taakverlichting voor oudere werknemers | stimuleren van scholings- of cursusdeelname door oudere werknemers | een ander takenpakket voor oudere werknemers | oudere werknemers vrijstellen van onregelmatige diensten of ploegendienst | oudere werknemers vrijstellen van overwerk | aanpassing van de werktijden voor oudere werknemers | teruggang in functie en salaris voor oudere werknemers | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
totaal | 87 | 70 | 39 | 33 | 25 | 25 | 21 | 19 | 18 | 6 |
industrie en landbouw | 94 | 79 | 50 | 48 | 20 | 26 | 34 | 30 | 25 | 13 |
bouwnijverheid | 92 | 79 | 54 | 45 | 28 | 34 | 17 | 21 | 15 | 3 |
handel, horeca, reparatie | 86 | 68 | 40 | 38 | 29 | 29 | 17 | 21 | 20 | 5 |
transport | 86 | 64 | 35 | 39 | 34 | 20 | 25 | 25 | 24 | 8 |
zakelijke dienstverlening | 78 | 44 | 38 | 23 | 31 | 17 | 11 | 10 | 14 | 9 |
zorg en welzijn | 85 | 63 | 30 | 25 | 39 | 15 | 20 | 12 | 19 | 7 |
overige dienstverlening | 87 | 55 | 38 | 30 | 27 | 18 | 11 | 15 | 20 | 4 |
overheid | 95 | 72 | 64 | 38 | 30 | 36 | 34 | 16 | 33 | 18 |
onderwijs | 93 | 50 | 59 | 44 | 46 | 31 | 7 | 13 | 17 | 9 |
kleine organisaties | 84 | 63 | 37 | 32 | 31 | 20 | 13 | 16 | 16 | 5 |
middelgrote organisaties | 89 | 60 | 48 | 39 | 30 | 29 | 23 | 21 | 22 | 10 |
grote organisaties | 92 | 70 | 57 | 45 | 37 | 37 | 45 | 28 | 31 | 20 |
Noot:Kleine organisaties: < 20 werknemers, middelgrote organisaties: 20-100 werknemers, grote organisaties: > 100 werknemers.
Bron:SCP (AVP’19/’20)
Deze kaart citeren
Swart, L. en N. Bilo (2022). Hoe kijken werkgevers naar oudere werknemers?. In: Arbeidsmarkt in kaart: Werkgevers - editie 3. Geraadpleegd op [datum vandaag] via https://digitaal.scp.nl/arbeidsmarkt-in-kaart-werkgevers-editie-3/hoe-kijken-werkgevers-naar-oudere-werknemers.