8 / 15
Hoe gaan werkgevers om met werkgerelateerd ziekteverzuim en werkstress?
Ziekteverzuim is een grote kostenpost voor werkgevers. Dit blijkt ook uit het feit dat veel werkgevers aangeven knelpunten te ervaren rondom ziekteverzuim en WIA-instroom (zie Welke knelpunten ervaren en verwachten werkgevers in het personeelsbeleid?). Bovendien geven veel werkgevers aan dat zij graag minder verantwoordelijkheid zouden dragen voor de kosten van ziekteverzuim en arbeidsongeschiktheid (zie Wat verwachten werkgevers van de overheid?). In deze kaart zien we dat slechts een klein deel van het ziekteverzuim werkgerelateerd is. Afhankelijk van de aard van de werkzaamheden kunnen deze werkgerelateerde klachten lichamelijk of geestelijk (zoals burn-outs en overspannenheid) zijn. Tot slot zien we dat een grote meerderheid van de organisaties zich verantwoordelijk voelt voor werkstress en hier ook specifiek beleid op voert, zoals het aanpassen van het werkproces om stress te verminderen en werknemers leren omgaan met stress. Deze conclusies zijn getrokken op basis van data die in 2019 verzameld zijn. Het voordeel hiervan is dat de gevolgen van de coronacrisis hier niet mee interfereren, waardoor het een goed beeld geeft van de zaken waar werkgevers op dit terrein tegenaan lopen.
Gemiddeld geven werkgevers in het Arbeidsvraagpanel aan dat het ziekteverzuim binnen hun organisatie in 2018 op 3,4% lag. Dit is iets lager dan het ziekteverzuimpercentage van 4,4% dat werknemers aangeven in de Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden (CBS statline 2022). Binnen de overheid ligt het ziekteverzuim volgens werkgevers gemiddeld het hoogst, namelijk op 5%. In de zakelijke dienstverlening en de handel-, horeca- en reparatiesector ligt het percentage het laagst, namelijk op minder dan 3%. Daarnaast zien we dat grotere organisaties te maken hebben met hoger ziekteverzuim. Werkgevers in kleine organisaties geven gemiddeld aan dat zij te maken hebben met 3% ziekteverzuim, terwijl dit percentage in grote organisaties op 5,3% ligt.
Klein deel ziekteverzuim werkgerelateerd
Het ziekteverzuim is volgens werkgevers bij twee derde van de organisaties niet werkgerelateerd, zoals te zien is in figuur 1. Daarnaast zien we dat werkgevers aangeven dat bij ruim een kwart (27%) een klein deel van het ziekteverzuim (deels) werkgerelateerd is. Deze cijfers komen grotendeels overeen met wat werknemers zelf aangeven: in 2018 gaf iets minder dan een kwart van de werknemers (24%) in de Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden aan dat het meest recente ziekteverzuim het gevolg is van hun werk (CBS statline 2022). Slechts bij 6% was de helft (4%) of zelfs meer dan de helft (2%) van het ziekteverzuim overwegend of deels werkgerelateerd.
We zien flinke verschillen tussen kleine en grotere werkgevers. Van de kleine werkgevers geeft bijna 80% aan dat ziekteverzuim binnen hun organisatie nooit werkgerelateerd is, terwijl dit bij grote organisaties slechts 1 op de 6 werkgevers is. Binnen grote organisaties is in bijna twee derde van de organisaties een klein deel van het ziekteverzuim (deels) werkgerelateerd.
Bij een uitsplitsing naar sectoren springen het onderwijs en vooral de overheid eruit, omdat in deze sectoren ziekteverzuim vaker werkgerelateerd is. In andere sectoren geeft meer dan 60% van de werkgevers aan dat ziekteverzuim nooit aan het werk lag, maar in het onderwijs is dit slechts 52% en bij de overheid zelfs maar 29%. Bij een meerderheid van de overheidsinstanties (59%) is minder dan de helft van het ziekteverzuim wel (deels) werkgerelateerd. In het onderwijs geldt dit voor ruim een derde van de werkgevers (37%). Ook in de transportsector is ziekteverzuim bij een derde van de organisaties voor een klein deel werkgerelateerd. Bij werkgevers in andere sectoren ligt dit aandeel onder de 30%. Tot slot is bij de overheid (12%) en in het onderwijs (11%) de helft of zelfs meer van het ziekteverzuim binnen de organisatie voor een belangrijk deel werkgerelateerd. In andere sectoren ligt dit onder de 10%.
Figuur 1Werkgerelateerd ziekteverzuim
niemand | minder dan de helft | ongeveer de helft | meer dan de helft | |
---|---|---|---|---|
totaal | 67 | 27 | 4 | 2 |
industrie en landbouw | 66 | 30 | 3 | 1 |
bouwnijverheid | 62 | 30 | 5 | 4 |
handel, horeca, reparatie | 75 | 21 | 3 | 1 |
transport | 62 | 33 | 3 | 2 |
zakelijke dienstverlening | 70 | 27 | 3 | 1 |
zorg en welzijn | 65 | 29 | 3 | 3 |
overige dienstverlening | 68 | 27 | 3 | 2 |
overheid | 29 | 59 | 10 | 3 |
onderwijs | 52 | 37 | 8 | 3 |
kleine organisaties | 79 | 18 | 2 | 1 |
middelgrote organisaties | 50 | 41 | 6 | 3 |
grote organisaties | 16 | 65 | 12 | 6 |
Noot:Kleine organisaties: < 20 werknemers, middelgrote organisaties: 20-100 werknemers, grote organisaties: > 100 werknemers.
Bron:SCP (AVP’19/’20)
Werkgerelateerde klachten binnen organisaties zijn even vaak psychisch als lichamelijk
Wat voor ziekteverzuim precies werkgerelateerd is, hangt af van het type werk. Figuur 2 toont dat bijna de helft van de werkgevers (46%) aangeeft dat de meeste werkgerelateerde klachten binnen hun organisatie psychisch (overspannenheid of een burn-out) zijn. Een even groot deel van de werkgevers (ook 46%) geeft juist aan dat binnen hun organisatie de meest voorkomende werkgerelateerde klachten lichamelijk zijn, bijvoorbeeld door zwaar tillen of werk in een ongemakkelijke houding. Letsel door ongeval wordt slechts door 4% van de werkgevers genoemd als vaakst voorkomende klacht die aan werk gerelateerd is. We zien geen duidelijke verschillen tussen kleine en grote organisaties.
Figuur 2Meest voorkomende werkgerelateerde klachten
overspannen of burnout | lichamelijke klachten | letsel door ongeval | anders | |
---|---|---|---|---|
totaal | 50 | 46 | 4 | 1 |
industrie en landbouw | 25 | 64 | 10 | 1 |
bouwnijverheid | 11 | 85 | 5 | 0 |
handel, horeca, reparatie | 38 | 56 | 5 | 1 |
transport | 35 | 54 | 11 | 0 |
zakelijke dienstverlening | 70 | 27 | 1 | 1 |
zorg en welzijn | 57 | 44 | 0 | 0 |
overige dienstverlening | 56 | 38 | 6 | 0 |
overheid | 73 | 25 | 1 | 1 |
onderwijs | 79 | 19 | 1 | 0 |
kleine organisaties | 50 | 46 | 4 | 0 |
middelgrote organisaties | 47 | 47 | 4 | 1 |
grote organisaties | 57 | 41 | 2 | 0 |
Noot:Kleine organisaties: < 20 werknemers, middelgrote organisaties: 20-100 werknemers, grote organisaties: > 100 werknemers.
Bron:SCP (AVP’19/’20)
Wel zien we grote verschillen tussen sectoren in lijn met de aard van de werkzaamheden in die verschillende sectoren. In sectoren waar veel lichamelijk werk wordt gedaan, zijn lichamelijke klachten in een meerderheid van de organisaties de werkgerelateerde klachten die het vaakst voorkomen. Dit zien we met name in de bouw (85%), maar ook in de industrie- en landbouwsector (64%), de sector handel, horeca en reparatie (56%) en de transportsector (54%). In sectoren waar het werk meer om kennisoverdracht draait, zoals het onderwijs, de overheid en de zakelijke dienstverlening, zien we juist dat meer dan 70% van de werkgevers aangeeft dat werkgerelateerde klachten vooral psychisch zijn. In de zorg en de overige dienstverlening, waaronder bijvoorbeeld de kappers en ook een groot deel van de cultuursector vallen, zien we een meer evenwichtige verdeling tussen psychische en lichamelijke klachten als meest voorkomend. Letsel door ongeval komt het meest voor in de transport- en de industrie- en landbouwsector: in deze sectoren geeft ongeveer 1 op de 10 werkgevers aan dat letsel door ongeval het vaakst de oorzaak is van werkgerelateerde klachten.
Organisaties voelen zich verantwoordelijk voor werkstress en voeren hier vaak beleid op
Het grote merendeel van werkgevers, namelijk 94%, voelt zich verantwoordelijk om werkstress tegen te gaan (figuur 3). Dit geldt voor grote en voor kleine organisaties en ook tussen sectoren zijn er weinig verschillen. Slechts 3% van de werkgevers geeft aan zich hier niet verantwoordelijk voor te voelen.
Figuur 3Tegengaan van werkstress bij de werknemers
totaal | |||
---|---|---|---|
eens | niet eens/niet oneens | oneens | |
verantwoordelijkheidsgevoel werkgever | 94 | 4 | 3 |
aanpassen werkproces | 82 | 11 | 7 |
leren omgaan met stress | 71 | 14 | 15 |
industrie en landbouw | |||
eens | niet eens/niet oneens | oneens | |
verantwoordelijkheidsgevoel werkgever | 89 | 7 | 4 |
aanpassen werkproces | 82 | 11 | 8 |
leren omgaan met stress | 62 | 18 | 21 |
bouwnijverheid | |||
eens | niet eens/niet oneens | oneens | |
verantwoordelijkheidsgevoel werkgever | 97 | 1 | 2 |
aanpassen werkproces | 82 | 11 | 7 |
leren omgaan met stress | 70 | 14 | 17 |
handel, horeca, reparatie | |||
eens | niet eens/niet oneens | oneens | |
verantwoordelijkheidsgevoel werkgever | 93 | 4 | 4 |
aanpassen werkproces | 83 | 11 | 6 |
leren omgaan met stress | 66 | 15 | 19 |
transport | |||
eens | niet eens/niet oneens | oneens | |
verantwoordelijkheidsgevoel werkgever | 93 | 5 | 2 |
aanpassen werkproces | 82 | 10 | 8 |
leren omgaan met stress | 74 | 14 | 12 |
zakelijke dienstverlening | |||
eens | niet eens/niet oneens | oneens | |
verantwoordelijkheidsgevoel werkgever | 95 | 4 | 1 |
aanpassen werkproces | 81 | 10 | 9 |
leren omgaan met stress | 70 | 17 | 13 |
zorg en welzijn | |||
eens | niet eens/niet oneens | oneens | |
verantwoordelijkheidsgevoel werkgever | 95 | 3 | 3 |
aanpassen werkproces | 80 | 13 | 7 |
leren omgaan met stress | 83 | 7 | 10 |
overige dienstverlening | |||
eens | niet eens/niet oneens | oneens | |
verantwoordelijkheidsgevoel werkgever | 94 | 2 | 4 |
aanpassen werkproces | 83 | 14 | 4 |
leren omgaan met stress | 73 | 12 | 16 |
overheid | |||
eens | niet eens/niet oneens | oneens | |
verantwoordelijkheidsgevoel werkgever | 96 | 3 | 1 |
aanpassen werkproces | 80 | 14 | 6 |
leren omgaan met stress | 85 | 9 | 6 |
onderwijs | |||
eens | niet eens/niet oneens | oneens | |
verantwoordelijkheidsgevoel werkgever | 98 | 2 | 1 |
aanpassen werkproces | 85 | 8 | 7 |
leren omgaan met stress | 85 | 12 | 3 |
kleine organisaties | |||
eens | niet eens/niet oneens | oneens | |
verantwoordelijkheidsgevoel werkgever | 94 | 4 | 3 |
aanpassen werkproces | 82 | 11 | 7 |
leren omgaan met stress | 70 | 14 | 16 |
middelgrote organisaties | |||
eens | niet eens/niet oneens | oneens | |
verantwoordelijkheidsgevoel werkgever | 94 | 4 | 3 |
aanpassen werkproces | 82 | 11 | 7 |
leren omgaan met stress | 73 | 15 | 12 |
grote organisaties | |||
eens | niet eens/niet oneens | oneens | |
verantwoordelijkheidsgevoel werkgever | 96 | 3 | 1 |
aanpassen werkproces | 81 | 13 | 6 |
leren omgaan met stress | 81 | 12 | 8 |
Noot:Kleine organisaties: < 20 werknemers, middelgrote organisaties: 20-100 werknemers, grote organisaties: > 100 werknemers.
Bron:SCP (AVP’19/’20)
Dit verantwoordelijkheidsgevoel is ook terug te zien in het beleid dat veel organisaties voeren. Zo toont figuur 3 ook dat meer dan 80% van de werkgevers aangeeft dat zij in hun organisatie het werkproces aanpassen om stress tegen te gaan. Hierbij zien we weinig verschillen tussen sectoren en tussen kleine en grote organisaties. Daarnaast geeft 71% aan in te zetten op leren omgaan met stress. Dit gebeurt vaker in grotere organisaties dan in kleinere organisaties. Ook tussen sectoren is er verschil in de inzet hierop. Zo wordt in het onderwijs, de zorg en bij de overheid vaker ingezet op het leren omgaan met stress dan in andere sectoren. Slechts 9% van de werkgevers doet geen poging het werkproces aan te passen én leert de werknemers ook niet om te gaan met stress. Dit zijn relatief vaak kleine organisaties en organisaties in de industrie, landbouw, de bouw en de overige dienstverlening.
In figuur 2 zagen we dat overspannen zijn en burn-outs de meest voorkomende werkgerelateerde klachten zijn binnen de overheid, in het onderwijs en de zakelijke dienstverlening. Van deze sectoren zien we in figuur 3 dat werkgevers bij de overheid en in het onderwijs relatief vaak extra inzetten op leren omgaan met stress. Zij proberen echter niet vaker dan werkgevers in andere sectoren het werkproces aan te passen. In de zakelijke dienstverlening, ook een sector waar werkgerelateerde klachten vaker psychisch van aard zijn, zien we in mindere mate terug dat werkgevers extra inzetten op leren omgaan met stress.
Literatuur
CBS statline (2022). Ziekteverzuim volgens werknemers; geslacht en leeftijd. Den Haag: Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP). Geraadpleegd 13 juni 2022 via https://opendata.cbs.nl/#/CBS/nl/dataset/83056NED/table.
Deze kaart citeren
Swart, L. en N. Bilo (2022). Hoe gaan werkgevers om met werkgerelateerd ziekteverzuim en werkstress?. In: Arbeidsmarkt in kaart: Werkgevers - editie 3. Geraadpleegd op [datum vandaag] via https://digitaal.scp.nl/arbeidsmarkt-in-kaart-werkgevers-editie-3/hoe-gaan-werkgevers-om-met-werkgerelateerd-ziekteverzuim-en-werkstress.