5 / 14
Waar kan de overheid werkgevers bij helpen?
Om een inclusief personeelsbeleid of duurzame inzetbaarheid van het personeel mogelijk te maken zouden werkgevers gebaat kunnen zijn bij overheidsondersteuning. Gevraagd naar de gewenste veranderingen in het overheidsbeleid antwoordt meer dan driekwart van de werkgevers in 2017/’18 dat zij minder verantwoordelijkheid voor de kosten van ziekteverzuim en arbeidsongeschiktheid willen (tabel 1). Met uitzondering van de overheidssector staat deze verandering in alle sectoren bovenaan het wensenlijstje. Toch wil ook een meerderheid (51%) in de overheidssector minder verantwoordelijkheid voor de kosten van ziekteverzuim en arbeidsongeschiktheid. In de top 5 van gewenste veranderingen komen verder voor: versoepelen van ontslagrecht (ongeveer twee derde van de werkgevers), meer overheidsinvesteringen in scholing en training (60%), meer ruimte voor een eigen arbeidsvoorwaardenbeleid (54%) en lagere belasting op arbeid of sociale premies (51%). Het zijn de 5 beleidspunten die werkgevers al eerder doorgevoerd wilden zien. Ook in 2015/’16 vormden deze punten de top 5. Daar zou volgend jaar verandering in kunnen optreden. Op 1 januari 2020 treedt de Wet arbeidsmarkt in balans in werking. Deze wet heeft als doel de kosten- en risicoverschillen tussen contractvormen te verminderen. Herziening van de wetgeving rond flexibele arbeid en het ontslagrecht moet dat mogelijk maken. De nieuwe wet maakt onderdeel uit van een breder pakket maatregelen waarmee de balans op de arbeidsmarkt moet worden verbeterd. De andere onderdelen uit het pakket zijn maatregelen die knelpunten wegnemen voor werkgevers bij de verplichtingen voor hun zieke en arbeidsongeschikte medewerkers, regelgeving die de positie van zelfstandigen moet verduidelijken en het stimuleren van een leven lang ontwikkelen (TK 2018/2019).
Tabel 1Gewenst overheidsbeleid
totaal |
|
---|---|
77% | minder verantwoordelijkheid kosten ziekteverzuim/arbeidsongeschiktheid |
67% | versoepelen ontslagrecht |
60% | meer overheidsinvesteringen in scholing/training |
54% | meer ruimte voor eigen arbeidsvoorwoordenbeleid |
51% | lagere belasting op arbeid of sociale premies |
industrie en landbouw |
|
---|---|
84% | minder verantwoordelijkheid kosten ziekteverzuim/arbeidsongeschiktheid |
74% | versoepelen ontslagrecht |
62% | meer overheidsinvesteringen in scholing/training |
58% | meer leerwerkplaatsen |
58% | lagere belasting op arbeid of sociale premies |
bouwnijverheid |
|
---|---|
86% | minder verantwoordelijkheid kosten ziekteverzuim/arbeidsongeschiktheid |
81% | meer overheidsinvesteringen in scholing/training |
75% | versoepelen ontslagrecht |
64% | meer leerwerkplaatsen |
54% | lagere belasting op arbeid of sociale premies |
handel, horeca, reparatie |
|
---|---|
76% | minder verantwoordelijkheid kosten ziekteverzuim/arbeidsongeschiktheid |
74% | versoepelen ontslagrecht |
59% | lagere belasting op arbeid of sociale premies |
56% | meer ruimte voor eigen arbeidsvoorwoordenbeleid |
55% | meer overheidsinvesteringen in scholing/training |
transport |
|
---|---|
78% | minder verantwoordelijkheid kosten ziekteverzuim/arbeidsongeschiktheid |
66% | meer overheidsinvesteringen in scholing/training |
66% | versoepelen ontslagrecht |
52% | lagere belasting op arbeid of sociale premies |
51% | meer ruimte voor eigen arbeidsvoorwoordenbeleid |
zakelijke dienstverlening |
|
---|---|
79% | minder verantwoordelijkheid kosten ziekteverzuim/arbeidsongeschiktheid |
62% | versoepelen ontslagrecht |
55% | meer overheidsinvesteringen in scholing/training |
49% | lagere belasting op arbeid of sociale premies |
46% | meer ruimte voor eigen arbeidsvoorwoordenbeleid |
zorg en welzijn |
|
---|---|
70% | minder verantwoordelijkheid kosten ziekteverzuim/arbeidsongeschiktheid |
66% | meer overheidsinvesteringen in scholing/training |
64% | hogere kinderopvangtoeslag |
61% | meer ruimte voor eigen arbeidsvoorwoordenbeleid |
59% | versoepelen ontslagrecht |
overige dienstverlening |
|
---|---|
76% | minder verantwoordelijkheid kosten ziekteverzuim/arbeidsongeschiktheid |
59% | meer overheidsinvesteringen in scholing/training |
54% | versoepelen ontslagrecht |
51% | meer ruimte voor eigen arbeidsvoorwoordenbeleid |
50% | lagere belasting op arbeid of sociale premies |
overheid |
|
---|---|
61% | meer overheidsinvesteringen in scholing/training |
56% | meer ruimte voor eigen arbeidsvoorwoordenbeleid |
52% | meer overheidsinvesteringen in ICT |
52% | meer leerwerkplaatsen |
51% | minder verantwoordelijkheid kosten ziekteverzuim/arbeidsongeschiktheid |
onderwijs |
|
---|---|
68% | minder verantwoordelijkheid kosten ziekteverzuim/arbeidsongeschiktheid |
66% | meer overheidsinvesteringen in scholing/training |
62% | meer overheidsinvesteringen in ICT |
62% | meer ruimte voor eigen arbeidsvoorwoordenbeleid |
61% | versoepelen ontslagrecht |
Bron:SCP (AVP ‘17/‘18)
De beleidswijzigingen die organisaties in de publieke sector doorgevoerd willen zien, wijken af van het algemene beeld. Bij de overheid en in het onderwijs krijgen meer investeringen in ICT een hogere prioriteit dan lagere belasting op arbeid of sociale premies. In de zorg en welzijnssector vinden werkgevers een hogere kinderopvangtoeslag belangrijker dan lagere belasting op arbeid of sociale premies. Verder kennen overheidsorganisaties een hogere prioriteit toe aan leerwerkplaatsen dan aan het versoepelen van het ontslagrecht. Ook in de industrie en landbouw en de bouwnijverheid willen werkgevers graag meer leerwerkplaatsen. Dat vinden ze belangrijker dan meer ruimte voor eigen arbeidsvoorwaardenbeleid.
Literatuur
TK. (2018/2019). Wijziging van Boek 7 van het Burgerlijk Wetboek, de Wet allocatie arbeidskrachten door intermediairs, de Wet financiering sociale verzekeringen en enige andere wetten om de balans tussen vaste en flexibele arbeidsovereenkomsten te verbeteren (Wet arbeidsmarkt in balans). Memorie van Toelichting. Tweede Kamer, vergaderjaar 2018/2019, 35 074, nr. 1.
Deze kaart citeren
Putman, L. (2019). Waar kan de overheid werkgevers bij helpen?. In: Arbeidsmarkt in kaart: Werkgevers - editie 2. Geraadpleegd op [datum vandaag] via https://digitaal.scp.nl/arbeidsmarkt-in-kaart-werkgevers-editie-2/waar-kan-de-overheid-werkgevers-bij-helpen.