2 / 12
Publieke opinie
Hoe kijken Nederlanders in de periode 2008-2018 aan tegen de richting waarin het land zich ontwikkelt, de maatschappelijke problemen en het vertrouwen in democratie, politiek en elkaar? In het begin van 2018 is de stemming over Nederland en de politiek positiever dan de voorbije jaren. Toch zijn er ook zorgen: vooral over de wederzijdse bejegening, immigratie, de zorg en inkomensverschillen.
Positiever over Nederland
Sinds begin 2018 zijn Nederlanders positiever over de richting die het land op gaat. Waar voorheen steeds een meerderheid vond dat het met Nederland de verkeerde kant op gaat, vindt in april 2018 50% dat het de goede kant op gaat; 40% vindt dat het de verkeerde kant op gaat, 10% weet het niet. Er zijn grote verschillen naar opleidingsniveau: 62% van de hogeropgeleiden vindt het de goede kant op gaan, tegenover 47% van de middelbaar opgeleiden en 40% van de lageropgeleiden. Mannen zijn positiever dan vrouwen (53% versus 47%).
Mensen die optimistisch zijn, wijzen op de hoge welvaart en (betere) economische situatie. Veel optimisten zien overigens niet alleen positieve ontwikkelingen, maar noemen ook dingen die verkeerd gaan, zoals de sociale cohesie (zie ook Den Ridder et al. 2017, 2018). Veel optimisten zien dus zowel positieve als negatieve ontwikkelingen en vinden dat de balans nu net doorslaat naar de goede kant.
Mensen die pessimistisch zijn, wijzen op een aantal negatieve ontwikkelingen, zoals de problemen met vluchtelingen, de hoge kosten in de zorg, grotere inkomensverschillen, het gebrek aan respect in de samenleving en de manier waarop politici deze problemen aanpakken (zie Dekker et al. 2017 voor een uitgebreide analyse).
2008 kw1 | 2008 kw2 | 2008 kw3 | 2008 kw4 | 2009 kw1 | 2009 kw2 | 2009 kw3 | 2009 kw4 | 2010 kw1 | 2010 kw2 | 2010 kw3 | 2010 kw4 | 2011 kw1 | 2011 kw2 | 2011 kw3 | 2011 kw4 | 2012 kw1 | 2012 kw2 | 2012 kw3 | 2012 kw4 | 2013 kw1 | 2013 kw2 | 2013 kw3 | 2013 kw4 | 2014 kw1 | 2014 kw2 | 2014 kw3 | 2014 kw4 | 2015 kw1 | 2015 kw2 | 2015 kw3 | 2015 kw4 | 2016 kw1 | 2016 kw2 | 2016 kw3 | 2016 kw4 | 2017 kw1 | 2017 kw2 | 2017 kw3 | 2017 kw4 | 2018 kw1 | 2018 kw2 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
totaal | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
vindt het meer de goede kant opgaan | 27 | 25 | 25 | 25 | 25 | 24 | 24 | 25 | 25 | 26 | 25 | 27 | 32 | 32 | 26 | 24 | 20 | 21 | 21 | 32 | 29 | 23 | 21 | 29 | 37 | 35 | 34 | 33 | 31 | 34 | 30 | 31 | 25 | 28 | 28 | 37 | 25 | 38 | 40 | 35 | 49 | 50 |
vindt het meer de verkeerde kant opgaan | 64 | 64 | 64 | 65 | 62 | 63 | 64 | 63 | 65 | 63 | 61 | 61 | 56 | 58 | 62 | 65 | 67 | 67 | 71 | 57 | 63 | 69 | 68 | 62 | 54 | 53 | 54 | 55 | 58 | 56 | 57 | 60 | 63 | 60 | 61 | 52 | 64 | 50 | 49 | 57 | 38 | 40 |
weet niet | 9 | 11 | 11 | 10 | 13 | 13 | 12 | 12 | 9 | 11 | 15 | 12 | 12 | 9 | 12 | 11 | 12 | 12 | 9 | 11 | 8 | 8 | 11 | 9 | 9 | 12 | 11 | 11 | 10 | 11 | 12 | 9 | 12 | 12 | 11 | 10 | 11 | 12 | 11 | 8 | 12 | 10 |
geslacht | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
vrouw | 25 | 22 | 24 | 23 | 19 | 22 | 22 | 21 | 23 | 26 | 21 | 22 | 28 | 27 | 19 | 21 | 19 | 15 | 18 | 26 | 26 | 22 | 19 | 28 | 32 | 31 | 30 | 31 | 30 | 29 | 25 | 27 | 19 | 24 | 25 | 34 | 22 | 36 | 35 | 31 | 44 | 47 |
man | 28 | 28 | 27 | 27 | 30 | 26 | 26 | 30 | 28 | 26 | 29 | 32 | 37 | 37 | 34 | 28 | 22 | 27 | 24 | 38 | 31 | 24 | 22 | 30 | 42 | 39 | 38 | 37 | 33 | 39 | 35 | 36 | 32 | 32 | 30 | 41 | 29 | 40 | 45 | 40 | 54 | 53 |
leeftijd | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
18-34 jaar | 28 | 22 | 22 | 25 | 26 | 24 | 28 | 28 | 29 | 20 | 23 | 24 | 32 | 34 | 27 | 24 | 23 | 29 | 25 | 39 | 33 | 29 | 24 | 37 | 41 | 37 | 38 | 38 | 36 | 35 | 33 | 34 | 28 | 29 | 28 | 42 | 32 | 45 | 41 | 39 | 51 | 51 |
35-64 jaar | 24 | 25 | 26 | 23 | 23 | 23 | 21 | 22 | 23 | 24 | 24 | 27 | 30 | 30 | 24 | 25 | 19 | 17 | 19 | 28 | 28 | 20 | 20 | 27 | 33 | 33 | 33 | 29 | 29 | 33 | 28 | 29 | 24 | 26 | 27 | 33 | 20 | 35 | 38 | 33 | 49 | 50 |
≥ 65 jaar | 33 | 31 | 27 | 31 | 28 | 28 | 28 | 32 | 26 | 39 | 29 | 31 | 37 | 38 | 32 | 24 | 23 | 18 | 21 | 33 | 25 | 24 | 18 | 24 | 41 | 40 | 31 | 39 | 31 | 35 | 33 | 34 | 25 | 33 | 30 | 42 | 30 | 38 | 44 | 38 | 46 | 50 |
opleiding | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
lager opgeleid | 23 | 22 | 19 | 21 | 17 | 22 | 20 | 16 | 18 | 25 | 17 | 23 | 25 | 28 | 21 | 16 | 13 | 12 | 12 | 22 | 18 | 12 | 10 | 21 | 30 | 27 | 24 | 25 | 18 | 27 | 22 | 23 | 16 | 21 | 20 | 29 | 19 | 27 | 29 | 26 | 36 | 40 |
middelbaar opgeleid | 24 | 20 | 21 | 22 | 19 | 22 | 22 | 26 | 24 | 21 | 22 | 25 | 30 | 31 | 26 | 24 | 21 | 21 | 20 | 27 | 24 | 19 | 22 | 24 | 32 | 30 | 32 | 29 | 32 | 29 | 26 | 27 | 23 | 26 | 27 | 35 | 23 | 38 | 36 | 34 | 48 | 47 |
hoger opgeleid | 34 | 35 | 36 | 34 | 41 | 29 | 32 | 33 | 34 | 34 | 37 | 33 | 41 | 38 | 32 | 33 | 28 | 30 | 29 | 46 | 44 | 36 | 29 | 42 | 48 | 48 | 45 | 46 | 43 | 44 | 42 | 43 | 36 | 38 | 35 | 48 | 34 | 49 | 52 | 45 | 63 | 62 |
gezinsinkomen | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
benedenmodaal gezinsinkomen | 15 | 17 | 17 | 23 | 21 | 18 | 11 | 22 | 31 | 27 | 27 | 25 | 21 | 25 | 20 | 20 | 17 | 23 | 21 | 29 | 22 | 30 | 30 | 28 | 40 | 35 | ||||||||||||||||
modaal gezinsinkomen | 19 | 16 | 16 | 27 | 24 | 19 | 16 | 27 | 35 | 30 | 27 | 33 | 28 | 29 | 31 | 31 | 24 | 26 | 26 | 35 | 28 | 40 | 37 | 32 | 45 | 47 | ||||||||||||||||
bovenmodaal gezinsinkomen | 27 | 26 | 27 | 41 | 39 | 29 | 28 | 36 | 43 | 49 | 46 | 42 | 42 | 49 | 39 | 42 | 34 | 38 | 39 | 49 | 30 | 46 | 54 | 50 | 61 | 65 |
aAntwoorden op de vraag: ‘In dit onderzoek zijn allerlei onderwerpen aan de orde geweest. We willen nog graag weten hoe u al met al vindt dat het gaat met Nederland. Vindt u dat het over het algemeen de verkeerde kant of de goede kant op gaat in Nederland?’
bGeen gegevens beschikbaar voor 2008-2011.
Bron:SCP (COB 2008|1-2018|2)
Zorgen over samenleven, immigratie en armoede
De belangrijkste maatschappelijke zorgen van Nederlanders gaan over de manier waarop we met elkaar samenleven,
immigratie en integratie
en inkomen en economie.
In april 2018 worden zorgen over het samenleven met afstand het meest genoemd. In 2009 en 2013 waren zorgen over de economische situatie belangrijker. In 2015-2016 was er door de vluchtelingencrisis een piek in de zorgen over immigratie; die zorgen namen daarna af, maar het onderwerp blijft actueler dan ervoor. Andere belangrijke zorgen betreffen de gezondheidszorg
en criminaliteit en veiligheid.
In de top drie zijn er weinig grote verschillen tussen groepen burgers. Vrouwen zien iets vaker problemen in de zorg; hogeropgeleiden wijzen vaker op problemen met samenleven; lageropgeleiden noemen vaker problemen over immigratie en integratie (zie ook Dekker en Van Houwelingen 2017).
Het blijkt gemakkelijker om aan te geven wat er fout gaat, dan wat er goed gaat in Nederland. Waar 84% ten minste één probleem kan noemen, noemt slechts 65% één of meer sterke punten. Sterke punten van Nederland zijn de manier van samenleven (naast alles wat er misgaat, is er toch ook veel hulpbereidheid en saamhorigheid), dat we in een vrij en democratisch land leven, de goed draaiende economie, hoge welvaart, en de goede kwaliteit van de gezondheidszorg en het onderwijs (Den Ridder et al. 2018).
2008 kw1 | 2008 kw2 | 2008 kw3 | 2008 kw4 | 2009 kw1 | 2009 kw2 | 2009 kw3 | 2009 kw4 | 2010 kw1 | 2010 kw2 | 2010 kw3 | 2010 kw4 | 2011 kw1 | 2011 kw2 | 2011 kw3 | 2011 kw4 | 2012 kw1 | 2012 kw2 | 2012 kw3 | 2012 kw4 | 2013 kw1 | 2013 kw2 | 2013 kw3 | 2013 kw4 | 2014 kw1 | 2014 kw2 | 2014 kw3 | 2014 kw4 | 2015 kw1 | 2015 kw2 | 2015 kw3 | 2015 kw4 | 2016 kw1 | 2016 kw2 | 2016 kw3 | 2016 kw4 | 2017 kw1 | 2017 kw2 | 2017 kw3 | 2017 kw4 | 2018 kw1 | 2018 kw2 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
samenleven | 41,5 | 40,8 | 40,3 | 37 | 37,7 | 42,2 | 42,8 | 37,7 | 44,9 | 42,1 | 36,7 | 45 | 41,2 | 38,4 | 34,1 | 36,3 | 42,8 | 36,9 | 35,2 | 34,9 | 40,8 | 36,7 | 32,1 | 33,3 | 36,1 | 36,8 | 31,8 | 30 | 34,8 | 31,5 | 32,7 | 25,7 | 29,5 | 29,7 | 34,7 | 34,4 | 37,1 | 38,8 | 35,1 | 34,1 | 36 | 37,7 |
immigratie en integratie | 28,1 | 26,8 | 22,6 | 28 | 23,7 | 22,6 | 23,7 | 27,3 | 28,6 | 24 | 25,8 | 25,4 | 26,8 | 26,3 | 26,3 | 21,8 | 19,5 | 21,1 | 14,8 | 15 | 14,5 | 19,9 | 20 | 17 | 21,5 | 25,2 | 27,8 | 31,8 | 30,7 | 33,7 | 32,5 | 63,9 | 65 | 56,4 | 45,7 | 46,2 | 42 | 42,4 | 43 | 35,5 | 29,8 | 29,1 |
zorg | 19 | 18,2 | 23,9 | 20,8 | 14,7 | 15,8 | 16,1 | 18,7 | 15,1 | 17,4 | 24,2 | 20 | 21,3 | 18,9 | 28,9 | 27,6 | 21,7 | 22,5 | 30,5 | 27,6 | 24,7 | 28,3 | 26,7 | 26,8 | 25,9 | 33,2 | 36 | 35,5 | 40,2 | 37,5 | 34,2 | 35,6 | 30,6 | 26,5 | 34,4 | 33,9 | 31,4 | 30,3 | 27,7 | 33 | 24 | 28,1 |
inkomen en economie | 26,4 | 28,9 | 33,8 | 42,6 | 40,6 | 40,5 | 33,2 | 39,8 | 29,7 | 34,6 | 29 | 27,4 | 30,4 | 28,3 | 27,6 | 38,2 | 38,4 | 40,1 | 38,1 | 37,1 | 40,4 | 43 | 45,4 | 39,7 | 41,9 | 32,8 | 32,8 | 30,6 | 31 | 36,8 | 29,7 | 26,4 | 28,4 | 25,4 | 23,8 | 22,6 | 22 | 21,5 | 21,2 | 22,4 | 27,7 | 21,7 |
politiek en bestuur | 38,9 | 30,4 | 26,3 | 23,2 | 24,1 | 27,2 | 31,1 | 28,2 | 28,1 | 34 | 36 | 33,5 | 26,3 | 26,4 | 25,2 | 27,7 | 26,1 | 32,7 | 32,8 | 24,2 | 22,4 | 23,5 | 27,3 | 33 | 25,7 | 26,6 | 20,4 | 19,3 | 22,5 | 22,8 | 22 | 23,8 | 25,2 | 25,1 | 21 | 19,7 | 23,6 | 17,6 | 24,5 | 20,1 | 17,4 | 19 |
criminaliteit en veiligheid | 25,2 | 25,4 | 26,8 | 28,5 | 25 | 26,8 | 24,8 | 22,7 | 29,3 | 32,4 | 23,6 | 27,9 | 27,7 | 29,6 | 25,9 | 21,2 | 23,3 | 20,5 | 15,5 | 19,9 | 25,3 | 20,6 | 15,7 | 15,2 | 18,2 | 20,8 | 13,3 | 12,7 | 16,7 | 15,5 | 15,8 | 11,1 | 12,6 | 13,2 | 13,8 | 15,1 | 19,8 | 16,8 | 16,3 | 22,4 | 17,5 | 18,5 |
verkeer | 15 | 19,4 | 18,8 | 16,9 | 11,5 | 11,4 | 11,2 | 10,5 | 14,8 | 13,2 | 11,9 | 12,8 | 12,8 | 13,5 | 12,3 | 9,3 | 10,1 | 12 | 10,4 | 12,3 | 12,9 | 11,4 | 11,5 | 9,4 | 7,6 | 7,5 | 7,8 | 5,6 | 6,2 | 8,6 | 5,4 | 8,7 | 6,8 | 7,3 | 8,3 | 8,3 | 8,9 | 10,3 | 10,3 | 10,6 | 12,2 | 16,2 |
natuur | 8,4 | 9,9 | 9,6 | 7,4 | 7,9 | 8,1 | 7,5 | 7,9 | 7,5 | 7,8 | 6,2 | 4,7 | 5,4 | 6,1 | 6,1 | 5,1 | 5,6 | 4,9 | 4,2 | 4,8 | 4,3 | 3,8 | 4,4 | 3,9 | 4,7 | 5,8 | 3,7 | 4,1 | 5,4 | 5,4 | 4,7 | 5,5 | 6,7 | 4,8 | 4 | 6,2 | 7,3 | 8,9 | 8,8 | 9,4 | 11,7 | 12,8 |
sociaal stelsel | 7 | 11,4 | 16,1 | 10,7 | 10,4 | 10,6 | 12,6 | 8,4 | 12,3 | 10 | 10,7 | 11,5 | 13,5 | 11,2 | 9,1 | 11 | 9,5 | 9,8 | 10,4 | 11 | 10,3 | 11,5 | 11,1 | 11,1 | 11,1 | 9,3 | 9,9 | 9,4 | 8,7 | 10,7 | 8,6 | 8,5 | 9,1 | 10,4 | 9,5 | 9,4 | 13,6 | 10,6 | 15,3 | 11,2 | 15,8 | 12,5 |
onderwijs en cultuur | 8,7 | 8,6 | 7,5 | 6,4 | 4,9 | 5,9 | 5,6 | 6,4 | 5,2 | 7,3 | 8,4 | 6,6 | 10,4 | 10,3 | 11,5 | 7,8 | 9,8 | 10,7 | 9,8 | 11,3 | 9,4 | 8,3 | 9,9 | 9,4 | 7 | 9 | 12,2 | 8,6 | 9 | 8,3 | 7,9 | 8,1 | 5,4 | 6,4 | 6,4 | 7 | 6,8 | 7,7 | 6,8 | 9,4 | 8 | 10,4 |
geslacht | |||
vrouw | samenleven (38%) | zorg (30%) | immigratie en integratie (29%) |
man | samenleven (36%) | immigratie en integratie (30%) | inkomen en economie (26%) |
leeftijd | |||
18-34 jaar | samenleven (33%) | immigratie en integratie (28%) | inkomen en economie (20%) |
35-64 jaar | samenleven (39%) | zorg (30%) | immigratie en integratie (30%) |
≥ 65 jaar | samenleven (35%) | immigratie en integratie (31%) | zorg (26%) |
opleiding | |||
lager opgeleid | immigratie en integratie (28%) | samenleven (27%) | zorg (26%) |
middelbaar opgeleid | samenleven (35%) | immigratie en integratie (32%) | inkomen en economie (27%) |
hoger opgeleid | samenleven (46%) | immigratie en integratie (29%) | zorg (27%) |
gezinsinkomen | |||
benedenmodaal | samenleven (33%) | inkomen en economie (28%) | immigratie en integratie (28%) |
modaal | samenleven (37%) | immigratie en integratie (31%) | zorg (30%) |
bovenmodaal | samenleven (42%) | immigratie en integratie (31%) | zorg (26%) |
Bron:SCP (COB 2008|1-2018|2)
Hoe vragen we naar maatschappelijke problemen?
In het Continu onderzoek burgerperspectieven (COB) vragen we mensen wat zij de belangrijkste maatschappelijke problemen vinden. Het is een open vraag, waarbij men maximaal 5 problemen mag noemen. Mensen schrijven heel verschillende onderwerpen op. Wij ordenen de problemen in 16 categorieën. In de figuur hiervoor staat voor 10 categorieën het aandeel respondenten dat spontaan één of meer problemen noemt in de betreffende categorie.
Hogeropgeleiden hebben vaker vertrouwen in anderen
Als mensen moeten kiezen tussen de stelling ‘andere mensen zijn wel te vertrouwen’ en de stelling ‘je kunt niet voorzichtig genoeg zijn in de omgang met anderen’, kiest begin 2018 54% voor de eerste en 46% voor de tweede. De steun voor beide stellingen ontloopt elkaar niet veel, al kiezen op dit moment iets meer mensen voor vertrouwen dan tussen 2014 en begin 2017. De opleidingsverschillen hierin zijn groot: begin 2018 verkiest 76% van de hogeropgeleiden vertrouwen boven voorzichtigheid. Van de lageropgeleiden is dat 30%.
2008 kw1 | 2008 kw2 | 2008 kw3 | 2008 kw4 | 2009 kw1 | 2009 kw2 | 2009 kw3 | 2009 kw4 | 2010 kw1 | 2010 kw2 | 2010 kw3 | 2010 kw4 | 2011 kw1 | 2011 kw2 | 2011 kw3 | 2011 kw4 | 2012 kw1 | 2012 kw2 | 2012 kw3 | 2012 kw4 | 2013 kw1 | 2013 kw2 | 2013 kw3 | 2013 kw4 | 2014 kw1 | 2014 kw2 | 2014 kw3 | 2014 kw4 | 2015 kw1 | 2015 kw2 | 2015 kw3 | 2015 kw4 | 2016 kw1 | 2016 kw2 | 2016 kw3 | 2016 kw4 | 2017 kw1 | 2017 kw2 | 2017 kw3 | 2017 kw4 | 2018 kw1 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
totaal | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
kiest voor vertrouwen in plaats van voorzichtigheid | 55 | 55 | 51 | 53 | 54 | 53 | 49 | 52 | 51 | 49 | 55 | 54 | |||||||||||||||||||||||||||||
kiest voor voorzichtigheid in plaats van vertrouwen | 45 | 45 | 49 | 47 | 46 | 47 | 51 | 48 | 49 | 51 | 45 | 46 | |||||||||||||||||||||||||||||
geslacht | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
vrouw | 51 | 53 | 51 | 49 | 54 | 54 | 47 | 49 | 50 | 44 | 54 | 46 | |||||||||||||||||||||||||||||
man | 59 | 56 | 52 | 57 | 54 | 52 | 51 | 54 | 52 | 53 | 55 | 63 | |||||||||||||||||||||||||||||
leeftijd | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
18-34 jaar | 62 | 52 | 50 | 53 | 53 | 55 | 45 | 54 | 53 | 49 | 59 | 58 | |||||||||||||||||||||||||||||
35-64 jaar | 55 | 57 | 55 | 56 | 57 | 57 | 54 | 53 | 54 | 52 | 58 | 55 | |||||||||||||||||||||||||||||
≥ 65 jaar | 46 | 50 | 43 | 43 | 50 | 42 | 42 | 46 | 42 | 42 | 43 | 49 | |||||||||||||||||||||||||||||
opleiding | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
lager opgeleid | 40 | 41 | 33 | 37 | 34 | 31 | 31 | 30 | 29 | 28 | 33 | 30 | |||||||||||||||||||||||||||||
middelbaar opgeleid | 56 | 55 | 53 | 51 | 53 | 50 | 43 | 52 | 46 | 44 | 46 | 50 | |||||||||||||||||||||||||||||
hoger opgeleid | 77 | 75 | 73 | 77 | 74 | 78 | 71 | 70 | 77 | 72 | 79 | 76 |
aAntwoorden op de vraag: ‘Vindt u over het algemeen dat de meeste mensen wel te vertrouwen zijn of vindt u dat men niet voorzichtig genoeg kan zijn in de omgang met mensen?’
Bron:SCP (CV’08-’18)
Tevreden met democratie, veel minder met politiek
Begin 2018 is 78% van de Nederlanders tevreden met het functioneren van de Nederlandse democratie. Daarmee is de democratische tevredenheid iets hoger dan in de periode 2014-2015 toen 70% tevreden was.
Jongeren en hogeropgeleiden zijn vaker tevreden over de democratie dan ouderen en lageropgeleiden.
Uit het Nationaal kiezersonderzoek van 2017 blijkt dat 77% van de Nederlanders voorstander is van de representatieve democratie via algemene verkiezingen, 6% is daar tegen. Voor alternatieven, zoals directe democratie, technocratie of een loterij, is de steun gering (Jacobs 2018: 92).
De tevredenheid met de dagelijkse praktijk van de democratie – afgemeten aan het vertrouwen in de Tweede Kamer en de regering – is aanzienlijk lager en schommelt door de tijd. In april 2018 heeft 58% voldoende vertrouwen in de Tweede Kamer en 57% in de regering. Het politiek vertrouwen is daarmee op dit moment weer wat hoger dan in de periode 2015-2017. Jongeren (68%), hogeropgeleiden (72%) en mensen met een bovenmodaal gezinsinkomen (72%) hebben veel meer vertrouwen in de politiek dan ouderen (48%), lageropgeleiden (43%) en mensen met een benedenmodaal gezinsinkomen (42%).
Tevredenheid met democratie en politiek vertrouwen
is (tamelijk) tevreden met het functioneren van de democratie | 2008 kw1 | 2008 kw2 | 2008 kw3 | 2008 kw4 | 2009 kw1 | 2009 kw2 | 2009 kw3 | 2009 kw4 | 2010 kw1 | 2010 kw2 | 2010 kw3 | 2010 kw4 | 2011 kw1 | 2011 kw2 | 2011 kw3 | 2011 kw4 | 2012 kw1 | 2012 kw2 | 2012 kw3 | 2012 kw4 | 2013 kw1 | 2013 kw2 | 2013 kw3 | 2013 kw4 | 2014 kw1 | 2014 kw2 | 2014 kw3 | 2014 kw4 | 2015 kw1 | 2015 kw2 | 2015 kw3 | 2015 kw4 | 2016 kw1 | 2016 kw2 | 2016 kw3 | 2016 kw4 | 2017 kw1 | 2017 kw2 | 2017 kw3 | 2017 kw4 | 2018 kw1 | 2018 kw2 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
totaal | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
totaal | 82 | 80 | 74 | 77 | 74 | 71 | 70 | 70 | 69 | 72 | 75 | 78 | ||||||||||||||||||||||||||||||
geslacht | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
vrouw | 78 | 82 | 72 | 73 | 72 | 68 | 71 | 68 | 69 | 74 | 76 | 79 | ||||||||||||||||||||||||||||||
man | 85 | 78 | 76 | 81 | 75 | 73 | 69 | 71 | 68 | 70 | 74 | 76 | ||||||||||||||||||||||||||||||
leeftijd | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
18-34 jaar | 81 | 82 | 74 | 71 | 70 | 71 | 70 | 68 | 69 | 71 | 78 | 82 | ||||||||||||||||||||||||||||||
35-64 jaar | 83 | 80 | 74 | 81 | 75 | 72 | 70 | 70 | 70 | 72 | 75 | 78 | ||||||||||||||||||||||||||||||
≥ 65 jaar | 78 | 80 | 73 | 74 | 76 | 67 | 71 | 69 | 65 | 72 | 72 | 74 | ||||||||||||||||||||||||||||||
opleiding | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
lager opgeleid | 82 | 77 | 67 | 71 | 67 | 61 | 57 | 57 | 56 | 61 | 67 | 68 | ||||||||||||||||||||||||||||||
middelbaar opgeleid | 80 | 79 | 75 | 78 | 71 | 71 | 70 | 71 | 69 | 71 | 71 | 76 | ||||||||||||||||||||||||||||||
hoger opgeleid | 84 | 86 | 81 | 84 | 84 | 79 | 80 | 77 | 78 | 82 | 84 | 86 |
geeft politiek een voldoende voor vertrouwen | 2008 kw1 | 2008 kw2 | 2008 kw3 | 2008 kw4 | 2009 kw1 | 2009 kw2 | 2009 kw3 | 2009 kw4 | 2010 kw1 | 2010 kw2 | 2010 kw3 | 2010 kw4 | 2011 kw1 | 2011 kw2 | 2011 kw3 | 2011 kw4 | 2012 kw1 | 2012 kw2 | 2012 kw3 | 2012 kw4 | 2013 kw1 | 2013 kw2 | 2013 kw3 | 2013 kw4 | 2014 kw1 | 2014 kw2 | 2014 kw3 | 2014 kw4 | 2015 kw1 | 2015 kw2 | 2015 kw3 | 2015 kw4 | 2016 kw1 | 2016 kw2 | 2016 kw3 | 2016 kw4 | 2017 kw1 | 2017 kw2 | 2017 kw3 | 2017 kw4 | 2018 kw1 | 2018 kw2 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
totaal | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
totaal | 51 | 50 | 48 | 58 | 60 | 56 | 55 | 54 | 53 | 48 | 48 | 54 | 55 | 59 | 56 | 54 | 54 | 50 | 43 | 57 | 52 | 49 | 42 | 42 | 46 | 47 | 52 | 55 | 49 | 45 | 48 | 45 | 46 | 42 | 48 | 51 | 48 | 54 | 50 | 50 | 58 | 57 |
geslacht | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
vrouw | 54 | 54 | 52 | 61 | 62 | 60 | 56 | 55 | 56 | 52 | 50 | 53 | 56 | 59 | 55 | 56 | 56 | 52 | 42 | 57 | 53 | 50 | 47 | 45 | 46 | 47 | 54 | 58 | 54 | 46 | 48 | 44 | 44 | 45 | 51 | 49 | 52 | 57 | 49 | 50 | 58 | 58 |
man | 49 | 46 | 45 | 56 | 58 | 52 | 54 | 54 | 50 | 44 | 46 | 55 | 55 | 58 | 57 | 52 | 51 | 48 | 44 | 56 | 51 | 49 | 38 | 40 | 46 | 47 | 51 | 52 | 45 | 44 | 48 | 46 | 48 | 40 | 46 | 53 | 43 | 51 | 51 | 51 | 57 | 57 |
leeftijd | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
18-34 jaar | 62 | 51 | 60 | 67 | 64 | 61 | 66 | 65 | 60 | 54 | 57 | 51 | 58 | 69 | 63 | 59 | 61 | 59 | 43 | 62 | 60 | 59 | 50 | 50 | 52 | 57 | 65 | 62 | 54 | 50 | 48 | 52 | 54 | 46 | 55 | 56 | 57 | 60 | 53 | 52 | 65 | 68 |
35-64 jaar | 46 | 49 | 44 | 54 | 60 | 55 | 50 | 50 | 51 | 44 | 45 | 54 | 54 | 57 | 53 | 52 | 51 | 48 | 43 | 54 | 50 | 46 | 40 | 40 | 44 | 43 | 49 | 53 | 49 | 43 | 47 | 43 | 43 | 41 | 47 | 49 | 43 | 52 | 47 | 50 | 56 | 56 |
≥ 65 jaar | 52 | 50 | 44 | 60 | 56 | 54 | 54 | 53 | 52 | 51 | 42 | 60 | 57 | 49 | 53 | 52 | 50 | 44 | 44 | 58 | 46 | 45 | 38 | 37 | 42 | 43 | 46 | 50 | 44 | 43 | 49 | 43 | 43 | 43 | 43 | 51 | 48 | 50 | 56 | 49 | 51 | 48 |
opleiding | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
lager opgeleid | 39 | 40 | 38 | 50 | 45 | 47 | 40 | 38 | 40 | 39 | 34 | 47 | 46 | 45 | 44 | 42 | 40 | 37 | 31 | 43 | 34 | 31 | 29 | 28 | 33 | 34 | 37 | 37 | 34 | 33 | 39 | 28 | 32 | 31 | 33 | 37 | 34 | 41 | 35 | 38 | 46 | 43 |
middelbaar opgeleid | 50 | 48 | 49 | 57 | 63 | 55 | 54 | 55 | 53 | 44 | 46 | 52 | 53 | 58 | 56 | 53 | 52 | 49 | 42 | 56 | 51 | 48 | 38 | 37 | 41 | 44 | 49 | 58 | 48 | 42 | 40 | 41 | 45 | 38 | 47 | 47 | 45 | 51 | 48 | 46 | 54 | 53 |
hoger opgeleid | 65 | 61 | 59 | 69 | 71 | 67 | 71 | 69 | 66 | 61 | 63 | 62 | 66 | 70 | 67 | 65 | 68 | 62 | 54 | 71 | 69 | 67 | 58 | 61 | 61 | 60 | 70 | 66 | 64 | 59 | 62 | 64 | 61 | 57 | 62 | 67 | 63 | 69 | 66 | 65 | 71 | 72 |
gezinsinkomen | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
benedenmodaal gezinsinkomen | 40 | 39 | 33 | 47 | 41 | 40 | 30 | 35 | 34 | 33 | 46 | 43 | 38 | 34 | 37 | 32 | 33 | 33 | 39 | 43 | 37 | 42 | 41 | 38 | 47 | 42 | ||||||||||||||||
modaal gezinsinkomen | 52 | 49 | 39 | 52 | 48 | 43 | 37 | 38 | 42 | 44 | 48 | 53 | 45 | 40 | 46 | 44 | 42 | 39 | 47 | 48 | 49 | 55 | 45 | 48 | 55 | 53 | ||||||||||||||||
bovenmodaal gezinsinkomen | 63 | 57 | 52 | 67 | 62 | 60 | 54 | 50 | 56 | 59 | 61 | 65 | 61 | 60 | 57 | 57 | 60 | 53 | 63 | 64 | 61 | 66 | 65 | 65 | 69 | 72 |
aAntwoorden op de vraag: ‘In hoeverre bent u tevreden over de wijze waarop de democratie in Nederland functioneert. Bent u daarover al met al zeer tevreden, tamelijk tevreden, niet zo tevreden of helemaal niet tevreden?’ Het vertrouwen in de politiek is het gemiddelde van het aandeel dat een voldoende geeft voor vertrouwen in de Tweede Kamer en de regering.
bGeen gegevens beschikbaar voor de tevredenheid met het functioneren van de democratie en geen gegevens voor 2008-2011 voor politiek vertrouwen.
Bron:SCP (COB’08-’18; CV’08-’18)
Nederlanders positiever dan inwoners van andere EU-landen
In vergelijking met andere EU-landen is de stemming in Nederland relatief goed. Nederlanders zijn gemiddeld veel positiever over de richting van het land, de democratie en de politiek dan elders in de EU. Nederland hoort daarmee, samen met Denemarken, Zweden, Luxemburg en Malta, tot de meest positieve landen. Inwoners van Griekenland, Italië en Kroatië zijn veel vaker negatief over de (politieke) situatie in hun land. Ook als het gaat om het vertrouwen in anderen staat Nederland aan de positieve kant van de streep, samen met Zweden en de (nog vertrouwensvollere) Finnen.
De stemming in Nederland in internationaal perspectief
netto richting van het land | netto tevredenheid met democratie | netto vertrouwen in parlement | netto sociaal vertrouwen | |
---|---|---|---|---|
EU28 | -13 | 16 | -26 | |
België | -13 | 38 | -13 | 17 |
Bulgarije | -29 | -22 | -58 | |
Tsjechië | 11 | 29 | -58 | 10 |
Denemarken | 14 | 81 | 31 | |
Duitsland | 8 | 45 | 22 | 18 |
Estland | 0 | 22 | -3 | |
Ierland | 62 | 68 | -4 | 30 |
Griekenland | -72 | -54 | -73 | |
Spanje | -42 | -24 | -67 | 30 |
Frankrijk | -17 | 8 | -34 | -12 |
Kroatië | -66 | -28 | -71 | |
Italië | -35 | -20 | -57 | |
Cyprus | 5 | 2 | -19 | |
Letland | -15 | 10 | -56 | |
Litouwen | -32 | -30 | -73 | |
Luxemburg | 52 | 78 | 37 | |
Hongarije | 4 | 5 | -4 | |
Malta | 39 | 23 | 1 | |
Nederland | 42 | 62 | 38 | 48 |
Oostenrijk | 28 | 61 | 13 | 19 |
Polen | 7 | 24 | -47 | -24 |
Portugal | 40 | 51 | -1 | |
Roemenië | -45 | -32 | -57 | |
Slovenië | -26 | -20 | -57 | -15 |
Slowakije | -51 | -22 | -51 | |
Finland | 33 | 61 | 21 | 65 |
Zweden | 0 | 61 | 42 | 49 |
Verenigd Koninkrijk | -19 | 26 | -22 | 21 |
aNettoscores zijn per land het aandeel dat een positief beeld heeft, verminderd met het aandeel dat een negatief beeld heeft. Het gaat hier dus om het aandeel dat het de goede kant op vindt gaan met het land minus het aandeel dat het de slechte kant op vindt gaan.
bNettoscores zijn per land het aandeel dat een positief beeld heeft, verminderd met het aandeel dat een negatief beeld heeft. Het gaat hier dus om het aandeel dat tevreden is met de democratie minus het aandeel dat niet tevreden is.
cNettoscores zijn per land het aandeel dat een positief beeld heeft, verminderd met het aandeel dat een negatief beeld heeft. Het gaat hier dus om het aandeel dat vertrouwen heeft in het parlement minus het aandeel dat geen vertrouwen heeft.
dNettoscores zijn per land het aandeel dat een positief beeld heeft, verminderd met het aandeel dat een negatief beeld heeft. Het gaat hier dus om het aandeel dat anderen vertrouwt minus het aandeel dat vindt dat je niet voorzichtig genoeg kunt zijn.
Bron:EC (ESS’16; Eurobarometer 89.1, maart 2018)
Literatuur
Dekker. P. en P. van Houwelingen (2017). Burgerperspectieven 2017|4. Den Haag: Sociaal en Cultureel Planbureau.
Dekker. P., J. den Ridder en P. van Houwelingen (2017). Burgerperspectieven 2017|1. Den Haag: Sociaal en Cultureel Planbureau.
Jacobs, K. (2018). Referenda en andere institutionele hervormingen. In: T. van der Meer, H. van der Kolk en R. Rekker (red.), Aanhoudend wisselvallig: Nationaal kiezersonderzoek 2017 (p. 90-97). Te raadplegen via http://www.dpes.nl/images/AanhoudendWisselvalligNKO2017V4.pdf.
Ridder, J. den, P. Dekker en P. van Houwelingen (2017). Burgerperspectieven 2017|3. Den Haag: Sociaal en Cultureel Planbureau.
Ridder, J. den, E. Boonstoppel en P. Dekker (2018). Burgerperspectieven 2018|2. Den Haag: Sociaal en Cultureel Planbureau.
Deze kaart citeren
Ridder, J. den en P. Dekker (2018). Publieke opinie. In: De sociale staat van Nederland 2018. Geraadpleegd op [datum vandaag] via https://digitaal.scp.nl/ssn2018/publieke-opinie.
Informatie noten
Onverdraagzaamheid, gebrek aan respect, asociaal gedrag en egoïsme.
De komst van vluchtelingen, gebrekkige integratie, maar ook discriminatie en racisme.
De economische situatie, inkomensverschillen, armoede.
Met name de kosten van de zorg, en de kwaliteit en inrichting van de ouderenzorg.
Gebrek aan veiligheid, hoge criminaliteit, te lage straffen.
Ook het Nationaal kiezersonderzoek (NKO) en de Eurobarometer (EB) laten zien dat een grote meerderheid vertrouwen heeft in de democratie. In het NKO toonde in 2017 79% zich zeer tevreden met de democratie; in de Eurobarometer van voorjaar 2018 is 81% tevreden.